(ACN/Redacció) El que consumim està condicionat per la intel·ligència artificial. Així ho asseguren diversos experts consultats per l’ACN, que remarquen que l’impacte d’aquesta tecnologia augmenta en l’època de l’any en què es fan més compres: Nadal. “Quan parles d’una marca i aleshores el mòbil et treu publicitat d’aquella marca… ens està escoltant el mòbil?“, es pregunta Josep Maria Ganyet, enginyer informàtic especialitzat en intel·ligència artificial (IA). “No, no va així. No ets únic al món, no ets tan especial”, respon, i detalla que el que hi ha darrere de tot això són els algoritmes.

Segons un estudi, la IA està transformant el consum i aquesta tecnologia ja impulsa vuit de cada 10 compres que s’han fet durant la campanya de Nadal.

745 € de mitjana gastats per Nadal

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula que cada persona s’ha gastat durant aquestes festes al voltant de 745 euros, 10 més que fa un any, i la meitat d’aquests diners han anat a parar a regals. En aquesta despesa, la intel·ligència artificial hi ha tingut un paper important perquè ha ajudat els consumidors a trobar inspiració, buscar productes i trobar ofertes.  

“Ara, qui ens coneix millor són Google o Amazon”

“Les compres ens venen condicionades”, ressalta Ganyet. “El nostre comportament a internet deixa moltes traces, que s’aprofiten per crear un perfil de com som i de com són els similars a nosaltres. I si tots els similars a nosaltres compren una marca de sabates, doncs ens la recomanarà a nosaltres”, explica.

Aquests algoritmes de recomanació, que es calcula que han estat al darrere d’un 80 % de les compres, es fan “molt evidents” en els portals de vendes en línia (és el cas, per exemple, de buscar un producte a Amazon i que de cop els suggeriments que apareixen són de productes similars). “Ara qui ens coneix millor són Google o Amazon”, alerta l’enginyer, que assegura que aquesta tecnologia utilitzada a la contra “pot crear societats molt distòpiques“.  

Diferències entre els grans i els petits comerços

En el cas del comerç, el director de l’àrea de tecnologies digitals d’Eurecat, Joan Mas, explica que la intel·ligència artificial té “moltes aplicacions”, més enllà dels recomanadors. Segons detalla, es tracta de qüestions relacionades amb la gestió dels estocs, el monitoratge de preus de la competència, la presa de decisions a partir de campanyes de venda anteriors i la interacció amb els clients, entre altres.

Els experts admeten que l’ús d’aquesta tecnologia “no està a l’abast de qualsevol” i són les grans multinacionals les que més avantatges n’han tret. Els petits comerços, però, també l’han utilitzat per acostar-se als consumidors potencials, per exemple amb campanyes publicitàries a les xarxes socials segmentades per audiència, per evitar estar en una “situació de desavantatge”.