Aquest dissabte, 1 d’octubre, ha entrat en vigor una de les mesures d’estalvi energètic més polèmiques aprovades pel Govern espanyol. Els locals han de tenir tancaments automàtics a l’entrada per tal d’evitar el malbaratament d’energia. El paquet de mesures es va aprovar l’1 d’agost, de manera que els establiments han tingut dos mesos per adaptar-s’hi.

Precisament la precipitació amb què han hagut de fer front a la normativa és una de les raons per les quals alguns comerciants encara no tenen enllestides les reformes. Per exemple, a la sabateria infantil Xagrí, a la rambla del Poblenou, asseguren que encara estan esperant que vinguin els operaris i ni tan sols tenen una data prevista: “Hem demanat pressupost a diverses empreses i hi ha un col·lapse terrible. Encara estem esperant que ens diguin quan podrem fer el canvi”, explica Elisabeth, encarregada de la sabateria Xagrí. Segons els pressupostos que li han presentat, estima que haurà d’invertir-hi entre 3.000 i 6.000 euros.

Els productors de portes automàtiques avalen que aquest increment de la demanda l’han notat en més sol·licituds de pressupostos, que han pujat un 20 %. Sebastián Bonillo, director d’operacions de Geze Iberia, assegura que una reforma dels aparadors pot arribar a tenir un cost de 60.000 euros.

Portes automàtiques obertes

Una imatge que encara no ha desaparegut és la dels establiments que mantenen les portes obertes, en alguns casos, inclús amb l’aire condicionat engegat. És el cas d’una perfumeria del Poblenou, que assegura tenir un sistema de cortina d’aire a l’entrada. Tot i això, la majoria mantenen les portes obertes pel bon temps que fa en aquestes dates, de manera que no tenen cap sistema de calefacció activat. Tant és així que, passejant per la rambla del Poblenou el primer matí amb la mesura en vigor, la majoria de portes automàtiques s’han mantingut obertes.

Molts petits comerços de proximitat que tenen una porta manual descarten fer-hi una nova instal·lació. Mentre que alguns creuen que no és necessari per la baixa afluència de clients, altres no ho veuen assumible per l’elevat cost de la reforma. Alguns, inclús, asseguren que ni tan sols coneixien l’entrada en vigor d’aquesta mesura.