El 30 de novembre passat, Leroy Merlin va obrir la primera botiga al centre de Barcelona, situada al carrer Fontanella número 12 i amb una superfície de 2.450 metres quadrats distribuïts en cinc plantes. La cadena ha decidit canviar el seu model de negoci. Fins ara se’ls associava a una gran superfície, als afores de la ciutat, on s’arribava en cotxe, i ara han optat per obrir al centre de la ciutat per buscar la proximitat amb el client. Aquest és el segon establiment urbà que obren a l’Estat espanyol.

La crisi de les grans superfícies

No és casual que apostin per aquest nou model.”La mobilitat està en transformació i en aquest sentit ens hem adonat que un model d’aquesta botiga urbana pot donar aquest servei a aquest arc de clients que no teníem”, afirma Tristán Colín de Leroy Merlin. I és que, segons els experts, les grans superfícies estan en crisi. Cada vegada costa més desplaçar fora de la ciutat la gent. L’arribada d’internet ha canviat els hàbits de consum. La gent s’inclina per la comoditat que ofereix internet, i només la proximitat pot fer-los canviar d’opinió.

La gran distribució s’ha de reinventar per fer front a la venda per internet, especialment amb Amazon, assegura Neus Soler, professora de Màrqueting a la UOC. Per això, creu que les botigues urbanes són un bon model. “Les botigues de la ciutat són més petites, però tenen un rendiment igual o superior”, afirma Soler, que creu que la població cada vegada dona més valor al temps, per tant els clients valoren no desplaçar-se fins a un polígon.

Leroy Merlin no és el primer que obre una botiga urbana

Una de les primeres marques a apostar per aquesta transformació va ser Decathlon. Però darrere seu l’han seguit altres marques com ara Worten o Media Markt. Fa dos anys, IKEA va obrir una botiga efímera al centre de la ciutat, només un mes i coincidint amb la campanya de Nadal, justament, per estudiar la viabilitat d’aquest tipus de botigues. Aquest any ja ha anunciat que finalment obrirà una botiga urbana a Barcelona, tot i que encara no se sap quan i com.

L’arribada d’aquestes marques al centre de la ciutat busca la proximitat amb el client que ja té el comerç tradicional, i trencar la fredor del polígon industrial. Un canvi de concepte que, segons els experts, obligarà a replantejar l’oferta dels centres comercials.

Tancaran els centres comercials de la perifèria?

“Quan van néixer els centres comercials, la mateixa novetat del format ja cridava l’atenció a la gent i feia que tinguessin l’interès de desplaçar-se”, afirma Neus Soler. Ara, no és estrany veure grans marques com Zara, que deixen d’apostar per obrir botigues en grans superfícies i trien fer-ne més al centre de la ciutat. Els experts creuen que si volen continuar en funcionament, els centres comercials han d’apostar per oferir nous models d’oci que cridin l’atenció.

Si pregunten a Soler si els grans centres comercials tancaran, ho té clar: “Les botigues a la ciutat són petites, però tenen un rendiment igual o superior. L’empresa busca beneficis, per tant hi haurà un moment que no tindrà sentit tenir tantes botigues i tancaran aquelles amb menys rendiment, segurament les de la perifèria”. Ara, creu que no tancaran totes, ja que hi ha algunes que encara rebran gent de la perifèria i per tant continuarà tenint clientela.