(ACN) La Generalitat de Catalunya va obrir 47 expedients per irregularitats en la campanya del Black Friday del 2022 en una campanya de control sobre 70 empreses, i podria posar multes que sumarien gairebé un milió d’euros. Segons dades de la Direcció General de Comerç, el 50 % de les inspeccions van detectar irregularitats i que aquest any aspira a rebaixar-les a la meitat.

D’una banda, Consum analitza que consti tota la informació al voltant dels articles rebaixatsEl 2022 va expedientar nou empreses per irregularitats en els preus que es podrien concretar en sancions superiors al mig milió després de la tramitacó.

D’altra banda, Comerç analitza que no es produeixin situacions de competència deslleial i les multes poden arribar fins als 20.000 euros. L’any passat va obrir 38 expedients, dels quals 37 es van resoldre amb una sanció total de 429.000 euros.

Campanya de control de preus també aquest 2023

De cara al Black Friday d’aquest 2023 s’està fent una nova campanya de control de preus. Així, des de finals d’octubre, la Generalitat monitoritzen diàriament els preus de més de mig miler de productes que comercialitzen 55 empreses del sector de l’electrònica de consum i d’articles per a la llar. 

La normativa estableix que el descompte que ofereixen les empreses ha de ser sobre el preu més baix dels darrers 30 dies anteriors de la campanya i que cal informar del descompte i fer-ne constar el percentatge, l’import anterior i la durada de l’oferta. L’any passat hi van haver empreses que no van fer constar aquests detalls o no oferien prou informació. 

Amb tot, el director general de Comerç, Jordi Torrades, assegura que els comerços inspeccionats, sobretot grans superfícies i portals d’internet, ja saben que aquest any tornaran a ser controlats i confia que faran un esforç per no haver de ser sancionats un altre cop.

El petit comerç defuig el Black Friday

El director general de Comerç constata que el Black Friday no és una campanya seguida entre el petit comerç. “Cada vegada s’hi adhereix menys perquè intenta oferir altres coses que no siguin només la lluita pel preu i els descomptes”, explica. Segons afegeix, el sector ofereix el tracte i assessorament personalitzat o el servei postvenda. 

Paral·lelament i coincidint amb el Black Friday, Cyber Monday i Nadal, s’ha posat en marxa la campanya informativa “Consum amb cap” per fomentar el consum responsable per evitar les compres impulsives