Una iniciativa privada ha presentat al govern de la Generalitat un projecte que permetria ampliar l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat amb una quarta pista. La proposta preveu fer una pista de 3.400 metres de llarg que permetria que grans avions s’enlairessin i hi aterressin, segons ha publicat ‘La Vanguardia’.

La pista estaria orientada en paral·lel a la tercera pista de l’aeroport, la que està més pròxima al mar. Aquesta pista, en canvi, se situaria sobre una gran plataforma que se es trobaria a una milla nàutica de la costa, uns 1.850 metres. La tecnologia amb què es connectaria la plataforma amb la resta de l’aeroport seria semblant a la que s’utilitza per instal·lar els aerogeneradors marins, a través de pilones.

Segons ha revelat ‘La Vanguardia’, l’empresa que ha fet arribar la proposta al govern ha estat la consultora privada de Joaquim Coello, enginyer naval i expresident de l’Autoritat Portuària de Barcelona. La proposta s’ha presentat a diferents membres del govern, incloent-hi el president Pere Aragonès. Tot i això, fonts de l’executiu recorden que el fet que s’estigui valorant no implica que se n’hagi aprovat l’execució, segons ha pogut saber l’ACN.

Una inversió de 2.100 milions d’euros

En cas que aquesta proposta tirés endavant, el projecte tindria un cost aproximat de 2.100 milions d’euros. Faria incrementar en 400 milions d’euros el pressupost de l’ampliació de l’aeroport respecte al projecte inicial que havia presentat Aena i que tanta polèmica va crear per l’impacte mediambiental que tindria a l’espai natural adjacent a la infraestructura. L’entitat gestora dels aeroports espanyols preveia invertir-hi 1.700 milions d’euros.

Experts hi veuen sobrecost i massa impacte ambiental

Una pista situada en una plataforma a 10 metres sobre el mar no afectaria, per tant, l’espai natural de la Ricarda, al delta del Llobregat. En aquest cas, l’impacte mediambiental es traslladaria al fons marí i al litoral del Prat. De fet, experts com Javier Ortega Figueiral, periodista especialitzat en aeronàutica, creuen que la platja i l’ecosistema marí se’n veurien massa afectats i que, a més, construir la pista damunt de l’aigua tindria un cost desfasat. “No acabo de veure del tot si té viabilitat“, sentencia Ortega Figueiral.