La convocatòria de vaga afectava els ports d’Algesires, Alacant, Bilbao, Barcelona, Cadis, Cartagena, Huelva, Las Palmas, Tenerife i València, que canalitzen més del 70 % del tràfic portuari de l’estat espanyol i cridava a la mobilització a un col·lectiu que ronda els 950 treballadors. Els sindicats han denunciat que l’entrada en vigor del marc normatiu comunitari podria representar “a mitjà termini, l’extinció definitiva dels professionals espanyols en els nostres ports, amb conseqüències molt greus en un país evidentment marítim, amb milers de milles de costa i diversos ports estratègics de primer ordre”.

Els treballadors demanen respectar la legislació estatal vigent, concretament la llei de jornades especials per a la gent de mar i les lleis relatives a la prevenció dels riscos laborals i la seguretat en totes les dimensions (tripulacions, remolcadors, bucs, instal·lacions portuàries i medi ambient). “Un augment de la precarietat representaria un augment directe de la inseguretat. Hi ha ports de primer ordre en aquest país en què es pretén implantar jornades que sobrepassen les 3.000 hores anuals de treball”, ha assegurat la CGT en un comunicat.

Els sindicats també demanen “promoure la bona fe negociadora, el compliment i respecte dels convenis col·lectius que afectin el remolc i el tràfic interior”. La CGT acusa alguns armadors de despenjar-se dels convenis col·lectius aprofitant les condicions que els donen les darreres reformes laborals.