Soriano ha comparegut per videoconferència des de Manchester i ha assegurat que les denúncies de les aerolínies Vueling i Ryanair a la Comissió Europea per ajudes públiques a Spanair van ser determinants perquè l’acord perquè entrés com a soci de Qatar Airways es frustrés i la companyia catalana fes fallida. L’acord,  segons ha revelat el president de Spanair, suposava la creació d’una nova aerolínia anomenada Barcelona Airways, en què, mentre que Qatar tindria un 49% de capital, els accionistes de Spanair en mantindrien un 51%.

“Pensàvem que les probabilitats que les denúncies prosperessin eren baixíssimes, però van ser decisives per al cessament d’operacions”, ha apuntat Soriano, que ha xifrat en 175 milions  d’euros els recursos públics invertits a Spanair. L’expresident de la companyia considera que la situació del mercat, la crisi i els alts preus del petroli (per sobre dels 100 dòlars el barril, el doble que ara) també van incidir en la fallida.

A més ha afirmat que, si algú hi hagués aportat diners, la companyia encara seguiria viva i que, amb l’actual preu del petroli, l’Aeroport de Barcelona – el Prat tindria ara un hub de vols intercontinentals que hauria generat 1.300 milions al PIB i uns 11.000 llocs de treball.

Ferran Soriano espera que la sentència definitiva sobre la fallida de Spanair declari el concurs de creditors fortuït, perquè té la seguretat que el consell d’administració de l’aerolínia va fer en tot moment el que havia de fer.

El Jutjat Mercantil núm. 10 de Barcelona va fer responsable al setembre la cúpula de Spanair de la fallida de la companyia, a principis de 2012. La sentència inhabilitava durant dos anys la majoria dels consellers i els obligava a pagar 10,8 milions d’euros en concepte de dèficit concursal. L’antic Consell d’Administració de Spanair va anunciar que recorreria contra la sentència a l’Audiència Provincial de Barcelona.