D’entre els 700 expositors que aquests dies omplen el Palau Sant Jordi i participen a la fira Biocultura, la llista d’emprenedors és llarga. Empresaris que han vist la bona situació que experimenta el sector ecològic. És el cas d’un director de màrqueting valencià, Marce, que fa un any va veure néixer Hola Patatitas, una empresa que comercialitza carretons per la venda ambulant de patates fregides. La diferència amb altres propostes que ja existeixen és que tant les patates com l’oli que utilitza són d’origen ecològic. També ha patentat la màquina amb què pela patates a una velocitat de vertigen.

Passejant per Biocultura també es pot trobar Happyclínica, una clínica que tracta els problemes bucodentals des d’una perspectiva holística, és a dir, que els relaciona amb la resta del cos. “Les clíniques dentals passen per un moment molt crític, però nosaltres estem convençuts que sobreviurem, si creiem en el que fem i som honestos”, explica Paula Esparza. La qualitat és també la carta de presentació d’altres firmes que han vist com les noves generacions han pres el relleu al capdavant del negoci. És el cas de Lavanda Experience. La Clara Lidón va tenir molt clar que el món del producte ecològic “era una molt bona alternativa a la crisi, una via de sortida professional”. Ofereixen lavanda ecològica i fins ara només venien al major. Ara han diversificat el producte i també han creat una línia específica per a casaments amb la qual busquen atraure un públic cada cop més jove.

El relleu generacional també ha arribat a Biocop. Una empresa pionera en el sector de l’alimentació biològica que es va gestar a finals dels setanta i que el 1981 es va constituir com a cooperativa. Albert Bertran és el  responsable comercial de la marca i explica que el secret per sobreviure en el context de crisi és “oferir un producte sà, saludable i de qualitat, amb el que no especulem. Aquest valor afegit arriba al consumidor final i això és el que ens fa resistir”.

L’any 2012 el nombre d’operadors dedicats a l’elaboració, importació i comercialització de productes ecològics s’ha incrementat un 20%. La facturació també ha crescut un 27% i el volum generat per les empreses ecològiques catalanes va arribar als 133 milions d’euros.