Tenen un cotxe de 12 anys i han vingut al saló perquè se'l volen canviar. De moment, estan estudiant totes les opcions. FUENSANTA SÁNCHEZ "Si compres un cotxe d'aquests quilòmetre 0 i totes aquestes coses que surten una mica més barats, aleshores no pots adherir-te PIVE o sigui que estic mirant." Com ells, són molts els qui passegen entre els estands buscant la millor oferta. Als descomptes dels concessionaris s'hi suma el pla PIVE, tot un incentiu per als qui tenen un cotxe vell. ISABEL SÁEZ, directora regional de vendes de Nissan Iberia "Molta gent espera el Saló per les ofertes del Saló, però aquest any especial, a sobre hi ha l'ajuda del pla PIVE i la gent, evidentment, ve i pregunta." ROBERT PÉREZ "El mercat de segona mà no els valora i en canvi el pla PIVE és interessant." MARIA DEL MAR SELMA "Hem estat mirant i comparant i ens surt més a compte agafar-lo nou i amb pla PIVE que no de segona mà, quilòmetre 0 o de gerència." La província de Barcelona és la que ha fet més operacions del pla PIVE de tot l'estat. Prop de 10.200 compradors s'han beneficiat d'aquestes ajudes i, si tot va segons les previsions, el sector de l'automòbil podria començar a remuntar. JAUME ROURA, president FACONAUTO i FECAVEM "Aquest any 2013 esperem que comenci a repuntar el creixement del sector. El 2014 serà un any de recuperació amb xifres positives, en què es preveu un creixement del 10%, i l'any 2015 podem parlar d'un creixement d'entre un 20 i un 25%." Les previsions de vendes per als cotxes nous com els que s'exposen aquí són positives però no ho són tant per als vehicles d'ocasió. El mercat de segona mà continuarà creixen aquest 2013, però s'estancarà el 2014 i el 2015. Malgrat tot, però, el parc de vehicles es continuarà envellint. El 2015 la mitjana d'edat dels cotxes catalans superarà els 10 anys i mig.

Satisfacció entre els concessionaris espanyols i, especialment, entre els catalans. Segons ha afirmat el president de la patronal Faconauto, Jaume Roura, “El pla PIVE està permetent que mols concessionaris catalans, que fa uns mesos estaven en seriós perill, hagin pogut mantenir l’activitat”. Segons Roura, els punts de venda estan apostant per aquest pla d’incentius impulsat per Madrid i ho fan no només avançant al client els diners de les ajudes, sinó també fent promocions importants, en alguns casos de més de 4.000 euros. Les xifres mostren que el pla estatal d’ajudes per a la compra de vehicle privat o d’empresa, que oscil·la entre 2.000 i 3.000 euros, comença a donar fruits. Catalunya ha acumulat el 15% de les operacions de l’anomenat pla PIVE 2 (la reedició d’un pla d’ajudes que va començar amb l’executiu anterior), amb un total de 10.172 vehicles venuts.

Barcelona és la província de Catalunya on, segons dades de l’IDAE (Instituto para la Diversificación y el Ahorro de Energía), s’han tancat més operacions de compravenda que han rebut ajudes estatals, 7.261, que suposen un 71,38% del total. A Girona s’ha venut un 10,91% del total de vehicles; a Tarragona, un 12,95% i a Lleida, un 4,76%. Seat, Renault, Volkswagen, Citroën i Ford encapçalen la llista de les marques més venudes.

Bones perspectives per a 2014

La consultora MSI ha elaborat una previsió sobre l’evolució de les matriculacions en el futur i ha previst que el mercat català tanqui l’any 2013 amb més de 100.000 unitats venudes, fet que suposaria un 1,4% més que l’any passat. Comencen a notar-se símptomes de millora en el sector que, segons MSI, assolirà la recuperació real de les vendes el 2014, quan es preveu un creixement del 9,4% que precedirà un any 2015 en què la consultora augura la fi dels problemes per al sector, amb un creixement del 22% de les matriculacions.

Tot i les dades, molt optimistes, de les federacions de concessionaris de tot l’Estat, la millora del mercat no serà suficient perquè el mercat de l’automòbil freni la tendència a l’envelliment. L’estudi elaborat per la consultora indica que l’edat mitjana del parc automobilístic a Catalunya se situarà aquest any en els 10,3 anys de mitjana i anirà en augment. La patronal Faconauto, que agrupa 2.649 concessionaris d’arreu de l’Estat, ha recordat que els concessionaris de venda de vehicles generen 130.000 llocs de treball directes arreu d’Espanya.