Són trucades publicitàries abusives, a qualsevol hora del dia i, en ocasions, de productes que ni tan sols interessen als consumidors. Es tracta del contingut brossa telefònic. És una pràctica cada vegada més estesa i que també pot consistir en l’enviament de correus electrònics i de missatges de mòbil. La llei de protecció dels consumidors de la directiva europea regula les hores hàbils per fer aquest tipus de publicitat, però aquests límits sovint se sobrepassen. La norma fixa que aquesta pràctica es pot dur a terme des de les nou del matí i fins a les nou del vespre els dies feiners. A més , aquestes comunicacions no es poden fer amb números privats o ocults.
Com evitar l'”spam” telefònic”
Des de les organitzacions de consumidors com FACUA o des d’organismes oficials com l’Agència Catalana del Consum, informen que l’usuari té dret a sol·licitar que no se’l torni a contactar. En cas que les trucades persisteixin, es recomana denunciar la situació. Els experts afegeixen que és la pròpia empresa la que ha de demostrar que realment hem donat el nostre consentiment que ens vagin trucant o ens vagin enviant missatges. Si amb aquesta mesura no n’hi ha prou, els consumidors poden traslladar el cas a la Direcció General de Comerç, a l’Agència Catalana del Consum i a l’Agència Espanyola de Protecció de Dades.
A banda de les reclamacions que els usuaris puguin presentar, també es poden bloquejar determinats números mitjançant el telèfon mòbil o la companyia de telefonia. També es pot fer us de pàgines web com la llista Robinson d’exclusió publicitària.