(ACN) El regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, s’ha reunit aquest dijous amb Endesa per abordar els talls de llum al Raval i altres barris de Barcelona. Les dues parts han acordat crear una taula de coordinació tècnica per analitzar les incidències i planificar accions per garantir el subministrament elèctric.
En una publicació a les xarxes socials, Rabassa ha lamentat les “poques concrecions” de la companyia, però espera consolidar aquest contacte perquè la taula esdevingui un espai “valuós” per fer seguiment de la situació, traslladar problemes i “pressionar en la cerca de solucions, que passen per l’increment de la inversió”. Veïns, comerciants i entitats del Raval s’han concentrat aquest dijous per denunciar la situació.
Rabassa qualifica d'”intolerables” els talls de llum a Ciutat Vella i assenyala que, si bé no són nous, són “especialment sagnants” per la “magnitud en la durada i les persones afectades”.
En canvi, a través d’un comunicat, Endesa parla de talls que han tingut lloc “de forma excepcional durant les darreres setmanes”. La companyia, que recorda que és subministradora d’un servei essencial, lamenta la situació que han viscut “alguns veïns i veïnes de la zona quan, de forma excepcional i per causes diverses, s’han produït incidències que han afectat la continuïtat del subministrament d’electricitat”.
Segons Rabassa, la regidoria del districte ha demanat a Endesa actuacions a curt i mitjà termini, com el seguiment en temps real de l’estat de la xarxa, solucions urgents als problemes puntuals i la creació d’una taula tècnica de seguiment entre consistori i companyia.
Endesa reivindica les accions de millora
Segons Endesa, en la reunió han posat en comú les situacions viscudes i han fet un repàs de les accions de millora realitzades el 2020, “com per exemple l’estesa de nou cablejat de mitjana i baixa tensió, la renovació tecnològica del parc de mitjana tensió de la subestació de Mata i de 16 centres de transformació, l’aplicació del sistema de control remot en sis infraestructures més del districte o la sensorització de 65 instal·lacions”, recull el comunicat.
També han compartit les millores previstes per aquest any, com l’ampliació d’un transformador i l’estesa de diverses connexions a la xarxa de baixa tensió dels carrers dels Salvador, de Sant Antoni Abat i de la Cendra; la canalització d’una línia de baixa tensió entre els carrers de Colomines i de les Semoleres i l’estesa de nou cablejat de mitjana tensió al carrer de Joaquín Costa, indica Endesa.
Per a la companyia, aquesta inversió és “encara més ambiciosa” que la del 2020. En canvi, el regidor assenyala que com que no saben l’estat real de la xarxa ni d’on parteixen, no la poden avaluar. També retreu a la companyia que quan els ha preguntat si aquestes inversions solucionaran els problemes de subministrament, no li hagin ofert “cap garantia”, segons explica.
Treball amb ajuntaments
Endesa defensa que la xarxa elèctrica es troba “en bon estat” i “dimensionada per cobrir la demanda dels clients” a Catalunya i assenyala que, de tota manera, ha activat un pla d’acció per recollir i analitzar problemes. La companyia ha començat a activar equips tècnics de treball o taules de coordinació amb els diferents ajuntaments que han manifestat alguna problemàtica per “definir i prioritzar accions específiques i noves necessitats d’inversió”. En el comunicat, la companyia afegeix que està analitzant els punts de la xarxa amb més problemes per trobar-hi solucions.
La companyia sosté que, en els darrers mesos, Catalunya ha viscut “situacions excepcionals que han afectat les infraestructures bàsiques de serveis essencials”, amb referència concreta a la pandèmia de la covid-19, amb més hores a casa i l’economia de moltes famílies més vulnerable; el temporal Filomena i l’increment de les connexions irregulars associades sobretot a plantacions de marihuana. Endesa recorda que treballa amb la Generalitat en un pla de coordinació per identificar connexions fraudulentes a la xarxa de distribució.