(ACN) Els preus dels carburants han anat a l’alça durant les darreres sis setmanes, un fet que ha comportat que omplir el dipòsit de benzina ja sigui més car que fa un any. Pel que fa a les causes de l’alça de preus, el sector ho atribueix a l’augment de la demanda de carburants durant el juliol i l’agost, els mesos amb més mobilitat a les carreteres per les vacances, i a l’encariment del barril de Brent, el tipus de petroli de referència a Europa.

Segons les últimes dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea, durant l’última setmana la gasolina s’ha situat en 1,692 euros el litre. Es tracta d’un 6,3 % més que a principis de l’estiu i un 5,9 % més que el mateix període de fa un any, quan costava 1,597 euros, tenint en compte el descompte de 20 cèntims el litre. Així doncs, durant els últims set dies omplir un dipòsit mitjà de 55 litres ha costat aproximadament uns 93 euros; mentre que a principis de juliol costava 87 euros.

Pel que fa al dièsel, durant l’última setmana s’ha situat en 1,586 euros el litre i, tot i que en aquest cas encara es tracta d’un preu més barat que l’any passat, des de principis de juliol s’ha apujat un 10,3 %. Per tant, omplir un dipòsit de 55 litres ha costat al voltant de 87 euros, mentre que fa un mes i mig en costava 79. En comparació amb l’inici de la guerra a Ucraïna, el preu del gasoil s’ha incrementat un 7,2 %.

El president de l’Agrupació Catalana d’Associacions d’Estacions de Servei (Agrucaes), Albert Campabadal, assegura que l’encariment del preu dels carburants “no està afectant el consum” durant les últimes setmanes perquè la gent està de vacances i ja té en compte aquesta despesa relacionada amb la mobilitat, i diverses fonts del sector pronostiquen que els preus encara continuaran a l’alça durant les pròximes setmanes.

En la mateixa línia, el professor de màrqueting internacional de l’escola de negocis EAE, Francesc Rufas, admet que “és difícil de dir” fins a on poden arribar a encarir-se els carburants, però explica que els països productors i exportadors de petroli volen mantenir alt el preu del cru amb l’objectiu de millorar les seves balances de pagaments després de la pandèmia.