(ACN) El sector de la moda prepara la tornada a l’activitat envoltat d’incerteses. Mentre a Europa empreses catalanes com Mango i Desigual ja comencen a reobrir botigues amb protocols per garantir la seguretat de clients i treballadors, ni a Catalunya ni a Espanya hi ha plans clars. Per ara, les empreses es plantegen reforçar la desinfecció de les botigues, fer controls d’aforament, obligar els clients a portar guants o restringir l’accés als emprovadors a una única persona.
I mentre continua el tancament per la crisi del coronavirus, el sector es reinventa, intentant pal·liar les pèrdues amb la producció de material sanitari o promocions i descomptes. La confederació de la indústria tèxtil (Texfor) calcula un impacte d’un 37 % de la facturació anual pel coronavirus. Pel que fa al mercat laboral, un 60 % de les empreses han presentat un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO).
La venda en línia, l’única sortida ara
“Hi ha un impacte negatiu, de frenada important de vendes, que només es pot recuperar a través del canal en línia“, reconeix el conseller delegat de Bobo Choses, Joaquim Esperalba. L’empresa mataronina preveu un descens de la xifra de negocis anual del 15%, després de facturar 11,3 milions d’euros el 2019.
Més enllà d’aquest any, la crisi podria tenir un paper rellevant en la transformació del sector. Per al dissenyador de la firma d’alta costura de Barcelona Ze García, José María García, la moda apostarà per la producció local, l’experiència i la sostenibilitat.
“Hi ha més col·leccions sostenibles i més interès per consumir roba d’aquest estil”, afegeix el director de relacions institucionals de Mango, Guillermo Corominas, en declaracions l’ACN. El 2019, Mango va produir 18 milions de peces amb aquestes característiques, el 12 % de la producció de l’empresa. El comerç electrònic podria ser un altre dels beneficiats. En el cas de Mango, les vendes “online” van representar el 24 % de la facturació total del 2019.
El dissenyador José María García discrepa: “El futur de l”online’ existeix, però no crec que sigui en moda”, diu. El dissenyador reconeix que aquest canal ofereix una rendibilitat molt alta, però assegura que és un “complement”. “La indústria de la moda tal com la coneixem no la tornarem a veure”, afirma, per la seva banda, Marta Castells.
A Europa tornen a obrir
Després de la paralització del consum pel tancament de botigues, Mango tornarà a obrir les portes a Alemanya, Àustria i Holanda. La companyia controlarà l’aforament i permetrà l’entrada a una persona per cada deu o vint metres quadrats.
A més proveirà els clients de guants i gel desinfectant i obligarà els empleats a treballar amb mascaretes. Només la meitat dels emprovadors estaran oberts i les peces de robes emprovades romandran en una “quarantena” de 48 hores abans de tornar a ser exposades al públic. Un cop es conegui la normativa per a les botigues a l’estat, l’empresa l’adaptarà al seu protocol de seguretat.
Desigual també controlarà l’aforament de les botigues i només permetrà l’accés als emprovadors a una sola persona. Després de cada ús, l’empresa s’encarregarà de la desinfecció de la peça. L’horari d’obertura dels punts de venda serà reduït, de 12 h a 18 h.
“És un primer pas amb el qual volem començar a repensar com seran les botigues físiques en els pròxims mesos i quina experiència de compra proporcionarem, tenint en compte la convivència amb el canal digital, ara molt més intensa que abans”, assegura el director general de Desigual, Alberto Ojinaga.
Bobo Choses està començant a obrir botigues a Corea del Sud. Allà, la població està acostumada a portar màscares i guants i les autoritats estan controlant els aforaments per evitar aglomeracions. L’empresa no ha decidit encara aplicar un protocol concret, i s’adaptarà a la normativa de cada país.