Barcelona Global ha posat sobre la taula una nova proposta per ampliar l’Aeroport de Barcelona – El Prat i, al mateix temps, assegura, “regenerar” l’espai natural de la Ricarda. Es tracta d’allargar 350 metres la pista curta de l’aeroport, la que transcorre paral·lela al mar, per destinar-la als vols intercontinentals. Defensen que amb un 10 % més d’aquests vols, s’incrementarien un 4 % les empreses internacionals que portarien la seva seu a Barcelona, i pujaria un 0,5 % el PIB per càpita. L’entitat empresarial creu que cal abordar el debat amb “urgència”. De fet, ja han presentat la proposta a l’alcalde Jaume Collboni, i també han concertat una reunió amb la Generalitat.

350 metres més de pista per garantir els vols intercontinentals

La solució proposada implica allargar la pista que hi ha tocant al mar 350 metres (i obtenir d’aquesta manera 3.310 metres de distància d’enlairament), fet que permetria traslladar-hi les operacions de gairebé tots els vols intercontinentals. Aquesta ampliació es faria sense afectar “la zona hídrica” de la Ricarda. A banda, però, s’hi hauria d’afegir una zona anomenada “clearway”, no pavimentada, de 300 metres més, que es consideraria també zona d’enlairament i que s’ubicaria als espais protegits. “Part de la Ricarda o del Remolar hauria de ser ‘clearway'”, ha afirmat la directora de Projectes, Cristina H. Valiñani.

Per a Barcelona Global, aquesta ampliació permetria atraure nous vols intercontinentals “rellevants per a l’economia del coneixement i el talent d’impacte” a l’Àsia-Pacífic, Nord-amèrica i algunes destinacions de Llatinoamèrica, mentre al mateix temps es desviarien altres vols als aeroports de Reus i Girona. “Això no és ampliar l’aeroport i fer un creixement descontrolat”, assegura Valiñani, que considera prioritari connectar les dues terminals que ja hi ha, sense tancar la porta al fet que n’hi pugui haver una tercera en el futur.

Primer de tot, “regenerar” la Ricarda

L’entitat, però, assegura que la prioritat, abans d’allargar la pista, són els espais naturals. “El primer que s’ha de fer és regenerar la Ricarda i assegurar que es recupera o es trasllada la part que es pugui traslladar”. Consideren que cal millorar la gestió hídrica de l’espai, que no es tocaria i que es troba en estat crític. “La zona de les aus la pots traslladar, però l’hídrica no”, asseguren.

Qui és Barcelona Global?

La proposta d’aquest lobby empresarial s’ha fet a partir de les conclusions d’un grup de treball creat fa set mesos i que ha consultat experts de tots els àmbits, tant l’aeroportuari i de les infraestructures, com l’econòmic, i també especialistes en biodiversitat, ecologia, o ornitologia, entre d’altres. Formen part de Barcelona Global empreses com Abertis, Agbar, Fira de Barcelona, el Futbol Club Barcelona, CaixaBank o Deloitte, entre d’altres.