Barcelona estrenarà la primavera del 2021 una plataforma digital que englobarà els 43 mercats municipals per fer comprar a distància a les parades que s’hi vulguin afegir. Els clients podran recollir la comanda a la parada o bé en uns armariets instal·lats als mercats fins i tot fora de l’horari comercial. També hi haurà l’opció de portar les comandes a domicili, a càrrec de l’empresa que dissenyi la plataforma de venda en línia.

Un gran mercat virtual del segle XXI

L’Ajuntament espera que a la primavera del 2021 es posi en marxa aquest aparador digital on els 2.000 establiments dels mercats podran mostrar els productes, serveis i ofertes i gestionar les comandes. S’hi podrà accedir a través de la nova pàgina web de Mercats de Barcelona i també amb l’aplicació mòbil per facilitar la compra per internet. L’adjudicació de l’empresa que lliurarà les compres es farà mitjançant un concurs públic en què es valorarà la responsabilitat social i el compromís amb la ciutat.

En paraules del primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, es tracta “d’impulsar els mercats al segle XXI”  i de poder continuar “fer la compra a la parada de tota la vida amb només un clic”. Segons la regidora de Comerç i Mercats, Montserrat Ballarín, el pla serà “pioner a tot el món per modernitzar i digitalitzar els mercats”.

Armariets per recollir la compra

Aquest servei de compra per internet es completarà amb la instal·lació d’uns armariets  per a productes secs i també refrigerats als mercats. L’objectiu és que els clients puguin fer la comanda des de casa per internet i anar-la a recollir quan vulguin, fins i tot si el mercat ha tancat. Per això, aquests armariets s’instal·laran als vestíbuls o accessos del mercat. 

Inicialment es posaran en 14 mercats per provar-ne l’ús i adaptar-lo a les necessitats comercials amb la idea d’estendre-ho a tota la xarxa.

Controls d’aforament i pantalles digitals

En aquesta transformació digital dels mercats està prevista la posada en marxa d’un sistema de gestió intel·ligent de dades per controlar els aforaments de públic. Amb la pandèmia, a l’estiu ja es van instal·lar un sensors per calcular el nombre de persones que entren i surten dels mercats.  A aquests mecanismes s’hi sumaran unes pantalles i microordinadors per oferir informació als usuaris sobre els productes o activitats del mercat.

En total, l’Ajuntament invertirà 2,8 milions d’euros fins al 2022 per implantar aquest Pla de digitalització dels mercats per posar al dia el sistema de gestió i venda dels establiments.