El confinament ha generat un canvi d’hàbits en el consum dels barcelonins. Els mercats municipals han disparat les vendes en línia, que s’han multiplicat per 10, i també han augmentat les comandes per telèfon des de l’inici de l’estat d’alarma.

Davallada important de clients presencials

Durant el mes d’abril ha baixat la presència del clients als 43 mercats municipals en un 58 % respecte al maig del 2019 (el maig de l’any passat van ser 5,4 milions de persones i enguany 2,2 milions). La davallada també té a veure amb el tancament de quatre mercats no alimentaris, com la fira del Bellcaire, el Mercat dels Encants de Sant Antoni, Mercat Dominical de Sant Antoni i Flors de la Rambla, i la disminució d’afluència en el Mercat de la Boqueria que concentra molts clients que són turistes i restaurants. 38.000 persones han anat a comprar cada dia als 39 mercats municipals alimentaris des que va començar el confinament pel coronavirus.

Les compres per internet, que a 11 mercats estan centralitzades a la plataforma Manzaning, ha passat de 53 comandes en la setmana del 2 al 8 de març a 479 comandes en la setmana del 27 d’abril al 3 de maig. També ha augmentat de forma considerable la despesa de cada persona: el tiquet mitjà ha passat de 47,23 a 77,33 €.

Les comandes a la parada també s’han incrementat molt. Per exemple entre el març es van fer 2.655 i a l’abril la xifra s’enfila a 9.315.

Hi ha vuit mercats que ofereixen un servei a domicili amb l’empresa d’integració social TEB. Durant els primers 14 dies d’abril es van entregar 1.778 comandes (126,34 € tiquet mitjà) i del 15 al 31 d’abril s’arriba als 2.715 serveis amb un tiquet mitjà que s’enfila als 159,15 €.

Segons l’Ajuntament, cada setmana s’han distribuït 7.000 mascaretes als comerciants i s’ha reforçat el control en els accessos. S’han contractat 75 persones més per reforçar la seguretat dels diferents mercats, reduint el nombre de portes dels edificis més grans de mercats per tal de millorar-hi el control.