fabrica nissan zona franca

(ACN) Acord entre la xinesa Chery i la catalana Ebro EV-Motors per reactivar l’antiga fàbrica de Nissan gairebé tres anys després del tancament de les instal·lacions de la japonesa a Catalunya. Les dues empreses han anunciat la creació d’una “joint venture” amb participació majoritària d’Ebro per fabricar vehicles Omoda i Ebro a la Zona Franca.

El pacte s’ha donat a conèixer aquest dimarts després de mesos de negociacions intenses i diversos viatges a la Xina per part de les autoritats i de l’empresa que lidera Rafael Ruiz, i se segellarà oficialment divendres en un acte a la Zona Franca. Tot i que per ara no s’han donat xifres, algunes previsions apuntaven que Chery podria fabricar 50.000 vehicles l’any de la seva marca Omoda a Catalunya.

La decepció de Great Wall Motors

La reindustrialització de Nissan és un procés que fa tres anys que s’arrossega, des que el maig del 2020 la japonesa va anunciar que tancaria les tres fàbriques que tenia a Catalunya. Després de 95 dies de vagues i protestes, sindicats i companyia van arribar a un acord pel tancament l’agost del 2020 que situava el final definitiu de la producció a finals del 2021.

En paral·lel, les institucions, l’empresa i els sindicats van formar una mesa per atreure projectes per donar feina més de 1.300 treballadors acomiadats que van optar per reindustrialitzar-se.

Chery ja s’hi havia interessat

El fracàs de les negociacions amb la xinesa, que era el projecte preferit, van suposar un revés en les negociacions, en què es van avaluar fins a 17 projectes. A partir d’aquell moment, es va postular com a candidat preferit el D-Hub. La mateixa Chery es va interessar per entrar en el procés l’octubre del 2022, poc després que s’acabés el termini per presentar-se al concurs públic iniciat per trobar un substitut.  

Finalment, el concurs públic va finalitzar dos anys i mig després de la constitució de la mesa: el febrer del 2023, moment en què el D-Hub va ser anomenat oficialment el successor de Nissan. Tot i que qui produeix els vehicles serà el D-Hub, els terrenys van ser adjudicats formalment a la multinacional australiana Goodman, que gestionarà els terrenys i es quedarà amb una part de la parcel·la per fer-hi activitat logística.

40 anys d’història

L’adeu de Nissan es va anunciar oficialment el maig del 2020. Després de mesos de vagues, es va constituir una mesa formada per la Generalitat, el Govern espanyol, els sindicats i la mateixa Nissan per pilotar el procés de reindustrialització de les tres fàbriques, la de Zona Franca, la de Montcada i Reixac i la de Sant Andreu de la Barca, que finalment va acabar caient del procés.

Els treballadors han hagut d’esperar més de dos anys, durant els quals s’han anat esgotant les prestacions d’atur, a tornar a l’antiga fàbrica de Nissan, que tenia relació amb Catalunya des del 1979.

Collboni celebra l’anunci

En un missatge a la xarxa social X, l’alcalde Collboni ha celebrat l’anunci de reindustrialització de l’antiga planta de Nissan. Ha afirmat que l’acord manté el vincle amb el sector de l’automoció i permetrà crear milers de llocs de treball, i ha afegit que consolida Barcelona com a destinació inversora de confiança.