L’organització juvenil Arran “ha expropiat” cinc bicicletes de lloguer turístic a Barcelona i ha iniciat una campanya per sortejar-les a través de Twitter. Es tracta d’una acció per criticar l’ocupació de l’espai públic per part d’empreses privades i alhora denunciar els problemes que creuen que genera el model turístic i la “desregulació del sector”.

A la xarxa social, Arran ha difós el vídeo en què es veu com membres de l’organització s’emporten les bicicletes, de l’empresa Donkey Republic, i que estan aparcades al carrer. L’organització hi anuncia també que tothom qui retuitegi la piulada entrarà en el sorteig dels cinc vehicles.


Arran ha anunciat més accions contra el model turístic a tot Catalunya les properes setmanes. Anteriorment ja havia fet altres protestes com omplir de fum un autobús turístic i encadenar-se al Parc Güell.

El sector demana una normativa

Les empreses del sector del lloguer de bicicletes compartides demana una normativa municipal per saber en quin marc treballar. Ara per ara, només existeix una norma que regula l’ús de la via pública per desenvolupar-hi una activitat amb un vehicle, però no especifica res d’aquelles plataformes de vehicles compartits, com és el cas. En aquest sentit, el portaveu de Donkey Republic, Allard Kalverkamp, afirma que “sé que l’Ajuntament hi està treballant, i em sembla correcte perquè hi ha demanda [de normativa]”. El responsable de Relacions Institucionals de Scoot —una altra companyia similar—, Roger Puigví, creu que “ha de ser una normativa que fixi condicions” per treballar, i reconeix que “és evident que hi ha males pràctiques en aquest sector i hem d’evitar-les” per garantir la cobertura legal.

De moment, fonts municipals asseguren que s’està treballant per redactar-la, i recorden que les plataformes per compartir vehicle han de ser accessibles però sense un aparcament permanent al carrer. En aquest sentit, el Grup Municipal de Ciutadans proposa implantar una “taxa justa” per ocupació de l’espai públic per a aquestes empreses. El partit considera que aquests serveis han suposat una millora de la mobilitat sostenible de la ciutat però que se n’ha d’evitar la proliferació indiscriminada, i ha advocat per limitar les unitats de bicicletes i motos elèctriques compartides que s’introduiran a la ciutat per “evitar la competència deslleial i garantir la convivència a la via pública”.