La projecció del film inaugura la completa retrospectiva que la Filmoteca dedica als germans Taviani, intitulada La Utopia com a Motor. Paolo Taviani ha vingut a Barcelona sol, atès que el seu germà Vittorio es recupera encara de l’atropellament que va patir fa dos anys. En roda de premsa, Taviani ha dit que, tot i els 86 anys, espera dirigir més pel·lícules, tantes com va dirigir el longeu Manuel Oliveira.

Paolo Taviani signa novament amb el seu germà Vittorio ‘Una questione particolare’, la pel·lícula que ha vingut a presentar en l’obertura del cicle Germans Taviani. La Utopia com a Motor. La pel·lícula reprèn l’escenari històric de la seva coneguda ‘La notte di San Lorenzo’: Itàlia durant la Segona Guerra Mundial. Però aquest cop l’acció transcorre al Piemont, on els partisans lluiten contra el règim feixista. Tot i que assegura que el feixisme creix a Itàlia i a Europa, no és el tema que els ha mogut a dirigir la pel·lícula (de fet, és l’adaptació d’una novel·la de Beppe Fenoglio). El protagonisme és d’un triangle amorós jove, entre una noia i dos nois que lluiten amb els partisans.

Germans Taviani, la utopia com a motor

El cicle és una completa retrospectiva, que inclou tots els llargmetratges i en la qual només manquen els curtmetratges inicials i un telefilm que els mateixos Taviani van preferir deixar fora. Es podran veure per tant, títols tan emblemàtics com ‘Padre, padrone’, guanyadora d’una Palma d’Or a Cannes o l’esmentada ‘La notte di San Lorenzo’. Paolo Taviani s’ha referit a ‘San Michele aveva un gallo’, títol que els germans estimen especialment perquè en el seu moment va tenir una distribució pobra a Itàlia i pràcticament inexistent fora de la península. El realitzador també ha parlat del cinema a Itàlia: de la dificultat per obrir-se pas que troben els nous realitzadors, i del neorealisme, que ha definit com el gran tronc del qual han sorgit totes les branques cinematogràfiques a Itàlia.