És una rèplica de la primera càmera subaquàtica. La va fabricar el1893 el pioner francès Louis Boutan i va ser amb la que fer les primeres fotos sota l'aigua, a Banyuls de la Marenda, a la Catalunya Nord. Hi va posar tot l'enginy per resoldre una necessitat per als científics. SILVIA DAHL, cocomissària de l'exposició "Al principi anaven amb aquells busos clàssics amb què era molt feixuc prendre notes i dibuixar sobre una "tablilla", llavors la càmera fotogràfica el que feia era que a través d'un dispar s'ensenyès el que hi havia sota l'aigua." La fotografia submarina va treure a la llum un món fins a aquell moment fosc i tèrbol, on podien viure pops gegants com el que apareixia a la primera pel·lícula comercial amb imatges submarines. ENRIC DAUNER, submarinista i col·leccionista "Quan un se'n va a fer immersió, què és el que veu la gent? Una persona que desapareix sota la superfície del mar i que al cap d'una estona, torna a aparéixer i explica coses. I alguns s'ho creuen i altres, no." Unes 200 peces, entre càmeres i carcasses, fan de l'exposició la més important del món fins ara d'aquesta temàtica. Provenen sobretot de la col·lecció particular d'Andrés Clarós, que també inclou altres peces, com aquest equip de bus amb què el pioner català Eduard Admetlla va batre el rècord mundial d'immersió. ANDRÉS CLARÓS, col·leccionista de càmeres submarines "Les pel·lícules de Hans Hass, i de Cousteau, en un moment de la nostra infància i adolescència, ens van marcar i ens van dirigir cap a aquesta línia." D'aquells pioners a l'actualitat, la fotografia subaquàtica s'ha popularitzat tant que fins i tot les nines més sofistacades s'hi poden dedicar.

“Quan un se’n va a fer immersió, què és el que veu la gent? Una persona que desapareix sota la superfície del mar i que al cap d’una estona, torna a aparèixer i explica coses. Alguns s’ho creuen i altres, no.”

La reflexió del submarinista, fotògraf i col·leccionista Enric Dauner serveix per explicar la importància de l’aparició de la fotografia subaquàtica. Quan el 1893, el francès Louis Boutan va captar les primeres imatges sota l’aigua a Banyuls de la Marenda, a la Catalunya Nord, va treure a la llum un món fosc i desconegut fins aquell moment. L’enginy dels pioners va resoldre una necessitat dels científics: “Al principi anaven amb aquells busos clàssics amb què era molt feixuc prendre notes i dibuixar sobre una “tauleta”; amb la càmera fotogràfica, a través d’un dispar, s’ensenyava el que hi havia sota l’aigua”, explica la comissària de l’exposició, Sílvia Dahl.

Altres divulgadors mítics, com Hans Hass o Jacques-Yves Cousteau, van marcar l’evolució de la fotografia i de la filmació submarina. Andrés Clarós ha reunit al llarg de la vida més de 700 exemplars de càmeres i altres artilugis utilitzats pels grans noms de la immersió. També peces curioses, des de les càmeres que s’han utilitzat en pel·lícules com ‘Titanic’ o ‘El gran blau’, fins a les darreres novetats digitals que en l’actualitat han popularitzat la imatge subaquàtica entre el gran públic.