L’exposició de Pilar Aymerich a la galeria RocioSantaCruz ofereix una mirada singular sobre la Barcelona dels anys 70, entre la ciutat sòrdida de finals del franquisme i l’esclat de llibertat als carrers durant la Transició. És la primera vegada que fa una mostra individual en aquesta sala de la Dreta de l’Eixample i en destaca un grup d’instantànies, fins ara inèdites. L’exposició es pot veure fins al 3 de febrer. Aymerich va ser Premi Nacional de Fotografia l’any 2021.

Prostitució infantil a la plaça de Catalunya

Pilar Aymerich mostra per primera vegada unes fotografies sobre casos de prostitució infantil al bell mig de la ciutat l’any 72. La fotoperiodista barcelonina va voler mostrar la cara més sòrdida de la Barcelona de finals del franquisme: “Abans de la mort del Franco, que és quan hi ha aquests focus de marginació, de gent que no està emparada per la llei, semblava que tot era pulcre i polit… i en canvi per sota hi anava la tragèdia de totes aquestes situacions,” explica Aymerich.

Prostitució infantil als urinaris de plaça de Catalunya (1972)

Era una època, però, en què començava el canvi, com reflecteixen les instantànies que va captar en el Carnaval de Vilanova i la Geltrú de l’any 72 i que també es poden veure a l’exposició.

L’esclat de les llibertats a les darreries del franquisme

En la trajectòria d’Aymerich, és molt conegut el treball que va realitzar a finals de la dècada dels 70 del segle XX. “A partir del 76, quan mor Franco, comença a sortir la gent al carrer a demanar els seus drets. I és quan comencen totes les reivindicacions feministes”, afegeix la fotoperiodista, que explica que a l’època van tenir un gran impacte.

Manifestació a Barcelona organitzada per la Coordinadora Feminista de Catalunya contra la violació (1977/1990)

Fotografies “vintage”

Totes les fotografies exposades són d’època, explica la galerista Rocio Santa Cruz, és a dir, que estan revelades en el moment en què es va fer la fotografia. I per la mateixa Aymerich, una cosa que, afegeix la galerista, és excepcional. Per a la fotoperiodista, el treball de les intensitats del negre i el contrast, són part de la marca d’autor de la fotografia. Per a Santa Cruz, el fet que siguin gairebé totes còpies úniques, és un dels atractius perquè l’obra d’Aymerich arribi a importants col·leccions de fotografia internacionals.