Millor guió, millor fototgrafia, millor banda sonora i millor artista. Són guardons que ben bé ens poden portar a pensar en festivals de cinema com els Gaudí, els Goya o els Oscar; però no. "Aquests que acabem de veure són només alguns dels exemples de curtmetratges fets amb aparells com aquests, que d'aquí poc segurament, també substituiran les càmeres de televisió." El que confirmen les dades, però, és que en només 5 anys s'ha multiplicat per 200 el nombre de participants al festival, passant de la trentena el 2011 als 600 d'aquest any. Tants cineastes, i tants curtmetratges han deixat moltes curiositats. Però n'hi ha una de la primera edició que, encara avui, és molt recordada. DAVID CORNADÓ, director del Cinephone "Va despuntar bastant sobre els altres i vam haber de contactar amb aquesta persona perquè veritablement ens enviés imatges del macking-off on es veiés que ell estava rodant amb un spartphone". Es tractava d'ell, de Conrad Mess, el director de cinema rodat amb "smartphone" més guardonat del món, i defensa l'ús d'aquests dispositius per fer pel·lícules. CONRAD MESS, director de cinema amb smartphones "Si quieres, la producción puede ser exactamente igual. Puede ser, sencillamente, canviar la cámara por el teléfono móvil. Y si tienes 200 millones de dólares, puedes hacer una película de 200 millones de dólares con un Iphone." Les que es presenten al Cinephone es fan amb menys pressupost, però s'editen, se sonoritzen i es creen les bandes sonores amb aplicacions per a mòbils.

El concurs s’obre cada gener, i els participants tenen aproximadament uns sis mesos per presentar els seus curtmetratges. La principal condició, és que estiguin rodats amb telèfons mòbils. Els més puristes, a més, poden dedicar aquest temps a fer l’edició, la sonorització o les bandes sonores amb aplicacions mòbils, tot i no ser condició indispensable.

En aquest temps, s’hi han presentat moltes pel·lícules, de les quals, el jurat ha hagut de decidir els guanyadors a millor guió, millor fotografia, millor banda sonora i millor artista. Però passats cinc anys, el jurat encara recorda una anècdota de la primera edició: “Un participant va despuntar bastant per sobre dels altres, i vam haver de contactar amb ell perquè ens enviés imatges del ‘making-off’ en què se’l veiés rodant amb un ‘smartphone'”, comenta el director del festival, David Cornadó. I aquest participant és, ni més ni menys, que el més guardonat del món a l’hora de fer cinema amb un mòbil: Conrad Mess. El realitzador ha explicat a BTV que “si vols, la producció pot ser exactament igual, canviant senzillament la càmera per un telèfon mòbil”. Mess, defensa l’ús d’aquests aparells, i ho argumenta explicant que “si tens 200 milions de dòlars, pots fer una pel·lícula de 200 milions de dòlars amb un Iphone”.

Els guanyadors de l’edició de l’any passat es coneixeran dilluns, en un acte al CCCB. Els participants que s’han presentat a l’edició d’aquest 2016, es coneixeran properament, ja que el jurat encara delibera.