El 2020, l’any de la pandèmia, ens deixa un seguit d’imatges d’allò més inusuals i impactants: carrers buits, platges desèrtiques, sanitaris protegint-se amb bosses de plàstic, malalts a l’UCI, morts i famílies desolades. Dos dels fotoperiodistes que més han retratat aquesta situació, Emilio Morenatti i Jordi Borràs, han explicat al programa ‘reset’, de betevé, què s’amaga darrere d’aquestes imatges.
Tant el cap d’Associated Press a Espanya i Portugal, com el cap de fotografia de ‘La Mira’ han coincidit a subratllar els entrebancs amb què s’han trobat per fer la seva feina, així com la dificultat per trobar l’equilibri entre el respecte a la intimitat i el valor documental de les instantànies.
Evitar faltar a la dignitat de les persones
Morenatti i Borràs lamenten que, durant aquests mesos, algunes persones els han “linxat” a les xarxes socials per la cruesa de certes imatges, com la que el fotoperiodista d’Associated Press va captar en una residència, on dos operaris de la funerària s’enduien el cadàver d’una persona morta.
“Quan estàs fent alguna cosa potent, el cor se’t posa a mil i hi ha un moment en què has d’emprar la temperància“, ha explicat Morenatti, “sobretot perquè aquesta imatge és molt important i has d’evitar faltar a la dignitat de la persona, però alhora que sigui capaç d’arribar a tothom”. En aquest sentit, ha subratllat la dificultat d’aconseguir que “la vegi la meva filla de sis anys i una persona gran experta en fotografia i ningú no rebutgi aquella imatge”.
Quan estàs fent alguna cosa potent, el cor se’t posa a mil i has d’emprar la temperància per evitar faltar a la dignitat de la persona, però alhora que sigui capaç d’arribar a tothom.
Irrompre en la intimitat de la gent
De forma molt similar, Jordi Borràs ha confessat que experimenta una sensació “violenta” pel fet d’estar “irrompent en la intimitat d’algú“. Per això, el fotògraf de ‘La Mira’ considera que “s’ha de procurar fer la feina de la manera més curosa possible“.
És el cas d’aquesta fotografia durant una visita domiciliària del CAP Raval, en què va captar el moment en què un fill sosté la seva mare mentre l’atenen els sanitaris. “Si t’hi fixes, jo estic a la distància, al passadís, amb un pla bastant obert“, ha dit, alhora que ha reconegut que “són situacions que a mi em costen encara“.
Documentar un moment històric
Malgrat aquesta incomoditat, Jordi Borràs ha posat de manifest la necessitat de “documentar escenes que no havíem vist mai i que segurament no es tornaran a repetir”. El cap de fotografia de ‘La Mira’, a més, ha expressat certa “frustració” pel fet de “no poder fotografiar altres coses”.
Les dificultats per treballar
Els dos fotoperiodistes s’han trobat certes dificultats per poder dur a terme la seva feina. Per exemple, a l’hora d’entrar als hospitals, a les residències o als cementiris, entre d’altres.
“Ens esperàvem que ens donessin accés?“, s’ha preguntat irònicament Morenatti, que afirma que “aquest no és un país fàcil de treballar” i ja sabien que es trobarien amb entrebancs. Pel fotògraf d’Associated Press, “aquí se li ha vist la casta al fotoperiodista“, tot i que lamenta que “hi ha hagut una mena de saturació que ha fet que quedéssim en un segon pla, quan hauríem hagut d’estar en el primer perquè estem explicant la situació”.
Les imatges perdudes
De la seva banda, Jordi Borràs ha dit que “el que em dol més són totes aquelles imatges que s’han perdut, que no existeixen, per por o per irresponsabilitat“. Segons el cap de fotografia de ‘La Mira’, “hi ha una sèrie d’imatges que s’han perdut, que no les tenim, o les tenen metges“, alguns dels quals, ha assegurat, “tenen fotografies que no han publicat que són terrorífiques, de morts acumulats a un passadís d’un hospital”.
El que em dol més són totes aquelles imatges que s’han perdut i que no existeixen per por o per irresponsabilitat.
Emilio Morenatti també ha lamentat la “pàgina en blanc” que ha quedat en alguns episodis de la pandèmia, com ara en l’adaptació temporal del Palacio de Cristal de Madrid en dipòsit de cadàvers: “S’ho van muntar molt bé perquè no hi entréssim i no ho expliquéssim“.
La foto que va fer la volta al món
Una de les fotografies de la pandèmia que han fet la volta al món és la d’un pacient de l’UCI de l’Hospital del Mar, estirat en una llitera, davant de la platja del Somorrostro, captada pel mateix Morenatti i publicada pel ‘New York Times‘. La metgessa del Servei de Medicina Intensiva d’aquest centre, Judith Marín, ha explicat a ‘reset’ que va ser una imatge “espontània” i “positiva” per il·lustrar que es començava a recuperar una certa normalitat.