El projecte del Poblenou Urban District va néixer a principis d’aquest estiu, quan un grup de nous emprenedors amb negocis innovadors i creatius del Poblenou van decidir promoure el barri com a un nou centre cultural i emprenedor de Barcelona. Han elaborat un mapa amb 83 nuclis de creació artística, cultural i comercial del Poblenou.

El Poblenou té un passat industrial que facilita el caràcter popular i l’associacionisme veïnal, que amb el temps ha sabut transformar-se i desenvolupar un seguit d’espais de creació artística, cultural i comercial que ara volen difondre. El mapa es distribueix  als punts d’interès cultural i turístic de la ciutat i s’anirà ampliant en funció de les empreses i institucions que s’afegeixin a la iniciativa.

El mapa del Poblenou Urban District es divideix en diferents categories: agències de publicitat, botigues, bars i cafeteries, botigues de venda de vestuari, centres de creació i estudis d’artistes, botigues de delicadeses i per emportar-se, escoles superiors, estudis de disseny, estudis de producció i postproducció, estudis de treball, fundacions, galeries d’art, hotels, agències immobiliàries, impremtes, motos i bicicletes, restaurants, sales de concerts i estudis de música, esports i salut i serveis industrials.

Diego Magallo, artista emergent i recident a La Escocesa, centre de creació artística del Poblenou, ha cedit un dibuix seu per a la portada del mapa. La idea dels creadors del projecte és que en cada edició que es faci del mapa del Poblenou Urban District es mostri una obra d’un artista emergent del barri.

El conjunt d’emprenedors que formen el Poblenou Urban District contribueix a la regeneració arquitectònica del barri, encara que molts d’ells mantenen les construccions d’antigues fàbriques que predominaven anys enrere. De fet, el Poblenou s’inspira en altres transformacions de barris perifèrics que hi ha hagut en ciutats com Nova York, que va veure com els barris de Meatpacking District o Williamsburg també s’adaptaven a les noves realitats socials.

Un cop es consolidi el mapa, el Poblenou Urban District pretén ampliar-lo, al llarg de 2013, amb iniciatives comunicatives i serveis com els itineraris temàtics pel barri.