La iniciativa està impulsada per la CEGAL, la Confederació Espanyola de Gremis i Associacions de Llibreters, que agrupa entorn de 1.600 llibreries de tot l’estat i pretén reivindicar les llibreries com a punts de trobada cultural i valoritzar els llibres com a objecte de regal.

Des del Gremi de Llibreters de Catalunya no s’han sumat oficialment a la iniciativa però sí que han informat a les llibreries i, com explica el seu secretari tècnic, Marià Marín, “s’apunten les que volen”. Per exemple, establiments com Laie o La Central, que ja havien participat en anteriors edicions del Dia de les Llibreries. Totes dues apliquen aquest divendres un 5 % de descompte en totes els vendes però, en canvi, no segueixen la proposta d’ampliar l’horari fins a les 22 h.

Per la Nadia Puig, responsable de Màrqueting de Laie, “totes les iniciatives que promoguin la visita a les llibreries i el foment de la lectura” tenen el seu suport però reconeix que no noten “una afluència superior de gent”. En el mateix sentit es pronuncia la Neus Botellé, de la secció de narrativa de La Central del carrer de Mallorca, que creu que la iniciativa és positiva en unes dates prèvies al Nadal però que confessa que “la gent ve igual” i durant el matí cap client estava assabentat de la celebració ni del descompte que s’aplicava.

El mateix li ha passat al Xavier Vidal, responsable de la llibreria Nollegiu, al Poblenou, que constata que aquest divendres “no ha entrat ningú dient que era el Dia de les Llibreries”. Ell hi va participar l’any passat però va decidir no repetir, precisament, pel poc impacte d’una iniciativa que “es fa sobretot a Madrid”.

Més crítics es mostres altres llibreters, que consideren que l’esdeveniment està mal platejat. En Josep Cots, de la llibreria Documenta, creu que “no s’afronta seriosament” i afegeix, irònic, que “és molt bonic muntar un dia que han de pagar els llibreries”. En aquest sentit, contraposa aquesta iniciativa a Sant Jordi, que “es fa en col·laboració amb tot el sector”.

En la mateixa direcció, en Roberto García, responsable de Taifa Llibres, a Gràcia, afirma que un esdeveniment d’aquestes característiques el troba “ridícul” i que l’instin a fer descomptes i tancar més tard “li sembla que és una imposició”. A més, assegura que ningú l’ha informat de l’origen ni el sentit de l’esdeveniment i que en el seu entorn no té seguiment”.

Aquest any la jornada té com a lema “Llegir és viatjar” i reivindica que “no hi ha dues llibreries iguals”. En aquest sentit, el dia vol servir per posar de relleu la diversitat d’aquests establiments i donar a conèixer l’ofici de llibreter. A les xarxes socials, els organitzadors animen els usuaris a comentar l’activitat a través de l’etiqueta #diadelaslibrerias.