MANEL RISQUES, comissari de l'exposició "En aquesta exposició pretenem veure com aquestes estàtues que nosaltres hem col·locat a la porta han tingut un recorregut a la ciutat de Barcelona i han tingut una presència urbana i com s'ha generat aquesta presència urbana. Per arribar a un punt que és el fet de com és que l'estàtua de 'La Victòria' creada el 1939 després de que mor Franco continua a l'espai urbà fins a 2011. Tampoc no es va retirar l'estàtua eqüestre de Franco a Montjuïc fins a 2008. Com és que passa això. I com és que una ciutat acull en el seu mateix espai urbà en un moment donat l'estàtua de 'La Victòria' i l'estàtua de la República que són antagòniques en el seu contingut i que són contradictòries."

L’exposició ha obert portes aquest dimarts precedida de la polèmica per la presència de les respectives estàtues a l’exterior i es podrà visitar fins al 8 de gener. Segons el seu comissari, Manel Risques, l’objectiu és “veure com les estàtues que nosaltres hem col·locat a la porta han tingut un recorregut a la ciutat de Barcelona i han tingut una presència urbana“. I afegeix, també, que vol fer reflexionar sobre “com és que la de ‘La Victòria’, creada el 1939, després de la mort Franco continua a l’espai urbà fins a 2011. Tampoc no es va retirar l’estàtua eqüestre del dictador a Montjuïc fins a 2008″.  Mostres, diu Risques, de la “banalització de la dictadura durant la democràcia“.

En aquesta línia, l’exposició posa a l’abast del visitant les proves que, segons els organitzadors, permeten que cadascú tregui les seves conclusions. S’estructuren en quatre panells on hi ha retrats de monuments, imatges i documents. L’exposició també vol posar l’accent en l’actitud dels autors de les tres estàtues, Josep Viladomat i Frederic Marès, envers la República, la dictadura, així com sobre el reconeixement que se’ls va oferir en democràcia.