Mentre que als Estats Units el consum d’audiollibres registra un creixement d’un 20 % anual, a Catalunya —com a Espanya—, el mercat té una presència molt minsa. El catàleg d’audiollibres en català és pràcticament inexistent, i en castellà hi ha unes 3.000 obres publicades.

L’editorial Penguim Random House està fent una aposta decidida per introduir els llibres per escoltar en castellà. Van començar el 2014 amb una prova pilot de 16 títols i ara ja en tenen 160 de publicats, majoritàriament best-sellers d’autors com Isabel Allende, Ildefonso Falcones, Javier Cercas, Gabriel García Márquez, Julia Navarro o Roberto Bolaño, entre d’altres.

La responsable d’audiollibres de l’editorial, Irene Fortes, explica que “s’està fent un gran esforç per tenir un catàleg complet d’audiollibres”. També assegura que es tracta d’una experiència, una altra manera d’arribar a la literatura i que hi ha un interès creixent.

“Jo que escolto audiollibres a casa, al cotxe, cuinant, a la dutxa… puc dir que sí que arribes a la literatura en moments que d’una altra manera no hi arribaves”.

Novetats al catàleg

Penguin Random House té ara mateix té 160 audiollibres al catàleg i acabaran l’any tenint-ne 220. Entre les novetats, ben aviat sortirà ‘Un mundo sin fin’, de Ken Follet. La gravació s’està fent als estudis de la productora d’audiollibres Miut, situats al Poblenou. La veu és Jordi Boixaderas, que tot i que ser un actor veterà amb un llarg recorregut —també com a doblador—, reconeix que fer audiollibres ha estat un nou repte professional.

“La veu ho és tot, no hi ha res que t’acompanyi —ni tan sols música. Per tant, l’únic canal d’informació és la veu i has de fer de narrador, dels diferents personatges… I has de treballar des de la segona fila, sense opinar, ni intervenir, i sent totalment fidel al text.”

Una productora d’audiollibres

Per això el paper del director és molt important que acompanya al locutor des de la taula de so és molt important. La Juliana Rueda és una experta. El seu paper és el de directora i el d’oient. Ella controla el ritme, la intensitat i la fidelitat al text, perquè el futur oient pugui transportar-se al món que descriu l’escriptor.

“L’audiollibre és un format diferent i nosaltres el concebem com una extensió de la literatura. Ho considerem com una disciplina nova i necessitem narrar des d’un punt de vista íntim, natural i proper, per a transmetre l’oient totes les emocions que l’escriptor ha posat a cada paraula. Per això necessitem actors i no locutors, perquè els actors són els únics capaços de transmetre emocions”.

Miut és un dels principals centres mundials de producció d’audiollibres en castellà, i el seu principal client és Penguin Random House.