L’Espai Memorial de la Model acull un projecte que pretén mostrar una panoràmica sobre les essències de l’Art Brut, l’espontani, el primitiu, el visionari o el singular. Un terme que va sorgir a la dècada dels anys 40 per l’artista francès Jean Dubuffet. La mostra està feta en bona part a partir de peces històriques de diverses col·leccions.

Suma d’esforços per rescatar les obres

Aquest és un projecte de la Fundació Setba, amb les Fundacions Carmen i Lluís Bassat i Sant Pere Claver, a banda de diferents administracions públiques. Entre les entitats que han cedit obres destaquen les de la col·lecció Bassat, la col·lecció mAB, com també les col·leccions dels doctors Obiols i Sarró, entre d’altres.

Marcel·lí Antúnez presenta una peça dins el projecte

L’artista presenta el projecte “Mil Caps” al pati de la presó Model, tot recreant un teatre grec ple de figures. “Els que vinguin seran els protagonistes d’aquests espectadors que han estat fabricats durant cinc setmanes per un equip transversal amb gairebé el 50 % de les persones amb malalties mentals”. Aquesta instal·lació és de fet porta d’entrada a l’exposició “L’Art irreductible. Miratges de l’art brut”.

La mostra explora les intuïcions estètiques de l’Art Brut

L’etiqueta d’Art Brut es va instaurar als anys 40 a les creacions fetes per interns de psiquiàtrics, presons o espais d’aïllament. Per la comissària Mery Cuesta, el comú denominador de la mostra és el fet que “també parla sobre la necessitat de crear, sobre aquesta pulsió que tenim els humans, de vegades, de fer activitats artístiques, de vegades en situacions extremes”.

Les peces dialoguen amb les parets de les cel·les

El fet que les obres es mostrin a l’antiga presó Model els dona un significat especial. Cuesta assenyala com “la mostra combina els grafits i les pintades que han deixat els presos amb les obres, i el diàleg que es genera i que representa, amb tota claredat, la necessitat d’expressar-se.”

La mostra es podrà veure fins al 17 de febrer i té una segona part a la Nau Gaudí de Mataró.