Tot el que cal saber sobre Twitter, en 100 pàgines més una gran selecció de twits i recursos per treure’n tot el suc. Això és el que ofereix Mundo Twitter, la guia per comprendre i dominar la plataforma que ha canviat la xarxa, escrita per José Luis Orihuela i publicada per Alienta Editorial (del Grup Planeta). En la presentació del llibre a Barcelona, l’autor va agrair l’encàrrec i la llibertat total amb què l’ha deixat treballar l’editor Roger Domingo.

Orihuela nega que Twitter i les xarxes socials estiguin matant els blogs, un fenomen sobre el qual ja va escriure el 2006 ‘La revolución de los blogs’. El seu, eCuaderno, és des de 2002 un dels blogs de referència en castellà sobre el món d’Internet i els mitjans de comunicació. Però des de 2007 aquest professor de la Facultat de Comunicació de la Universitat de Navarra és conegut sobretot com @jlori, el seu perfil a Twitter, que ara mateix té 128.550 seguidors. L’actualitza força sovint, fent servir Tweetdeck tant des de l’ordinador com des de l’iPhone (a l’iPad, és usuari d’Osfoora).

A @jlori el preocupa que la compra de Tweetdeck per part de Twitter pugui frenar el desenvolupament d’aqusta eina, com ha passat amb d’altres, perquè ara mateix la prioritat de la companyia de Dorsey, Stone i Williams no és cap altra que cercar la rendibilitat. Això els porta a tibar la relació amb els que arreu del món desenvolupen tota mena d’eines sobre la plataforma Twitter, però Orihuela recorda que és també aquesta gran comunitat de desenvolupadors la que ha fet de Twitter allò que actualment és.

Entre les moltes reflexions que vam compartir amb José Luis Orihuela en la presentació del llibre i la realització de l’entrevista en vídeo que podeu veure més amunt, volem acabar destacant-ne la crítica als “trending topics” i la reivindicació de xarxes socials obertes. Segons l’autor de ‘Mundo Twitter’, les etiquetes destacades a Twitter.com detecten els temes de conversa emergents en cada moment, però no necessàriament allò que més importa als piuladors d’arreu del món o de cada país. Per això destaca la necessitat de noves eines que aprofitin el potencial d’anàlisi social que representa la “twittesfera”.

L’altra demanda de José Luis Orihuela és que les xarxes socials, on aboquem els nostres pensaments, imatges, comentaris, diàlegs i pràcticament la nostra vida, siguin obertes i interoperables. Això vol dir que qualsevol usuari s’hauria de poder descarregar fàcilment una còpia de tot allò que ha publicat a Twitter o Facebook. I pujar-ho si vol a la xarxa social que prefereixi. Si és possible en blogs i correu electrònic, per què no s’hauria de poder fer amb les xarxes socials? Com diu Dan Gillmore, es tracta de tenir un pla B si un dia Twitter o Facebook desapareixen o modifiquen els termes de servei de forma que no ens agradi. Perquè ara mateix, diu @jlori, “estem abocant tot allò que publiquem a un pou sense fons ni possibilitat de rescatar tot el que hi hem aportat”.