El festival sorgeix amb la intenció de difondre la llicència Creative Commons, una alternativa al Copyright que va néixer i es va configurar legalment fa més de 10 anys als Estats Units. Es tracta d’una llicència transversal, usada tant en el sector de la ciència, com en la música i la literatura. No implica la fi dels drets d’autor ni obre la veda a la descàrrega directa i gratuïta de tota pel·lícula sota CC. El canvi substancial respecte al Copyright és que l’autor té el dret a decidir sobre quins usos fa de la seva obra. En el sector del cinema, per exemple, els drets poden anar des de permetre l’emissió d’un film en espais públics o en l’àmbit acadèmic, fins a la còpia i la remescla d’un producte.

Cap a un nou model?

En un moment en què el debat sobre drets d’autor i descàrregues gratuïtes està sobre la taula, el BccN planteja “una nova eina per adaptar el sector del cinema a l’era digital”. Així ho afirma Andreu Meixide, director de programació del festival, que considera que la llicència Creative Commons traça nous camins per fer films sense perdre en qualitat. Així, davant d’un “model esgotat i amb falta d’encaix amb la societat“, sorgeixen resultats d’èxit com els documentals ‘An Island’ de Vincent Moon, ‘Vida diaria en Kabul‘ del realitzador Alberto Arce, o les pel·lícules ‘Die Beauty‘ o ‘Arròs Movie‘.

Copiar, reproduir, distribuir

El mateix festival es  podrà copiar, remesclar, distribuir i projectar arreu del món. L’organització crearà una servei d’intecanvi de fitxers des d’on es podran descarregar tots les pel·lícules i subtítols, incloent-hi les gravacions de les taules rodones del BccN. A partir d’aquí, qui vulgui organitzar un BccN a casa seva només haurà de buscar una sala per projectar els films, imprimir els cartells i fer la difusió. Ciutats com Nova York, Toronto, Santiago de Xile, Bucarest, Cohimbra, o Pequín ja són a la llista.

El crowdfunding

Si col·labores al BccN amb 50€ et preparem una tournée de curtmetratges a casa teva, una xerrada sobre el festival i unes cerveses”. El crowdfunding o el finançament col·lectiu és una de les vies que té el BccN per obtenir fons, i ho fa a través de la plataforma catalana Verkami. Un model de micromecenatge nascut en l’era digital, que va de maneta amb les xarxes socials i la construcció d’una comunitat de consumidors. En el sector audiovisual també ha resultat rendible, amb exemples d’èxit com la producció ‘No Res‘.