SÍLVIA COBO "El BCN Media Lab neix d'una necessitat d'un grup de periodistes de diferents mitjans, gent que treballa a Internet, gent que treballa a diaris de paper, gent que treballa a la televisió, gent que treballa a empreses... periodistes que ens trobàvem per parlar de periodisme i que vam trobar que no hi havia un espai físic per trobar-se amb altres periodistes i parlar del moment actual de la premsa i del periodisme en general." SAÜL GORDILLO "Els principis fundacionals de BCN Media Lab toquen el moll de l'os del que jo crec que avui els periodistes ens hem de plantejar." GEMMA URGELL "Ho he trobat molt interessant perquè, entre el públic, hi havia aquells periodistes més donats a temes del 2.0, però també n'hi havia d'altres que, pel que he sentit o pel que hem pogut anar parlant, no estan avesats sinó que han vingut per curiositat, perquè veuen que Internet és clau per la seva professió." DAVID GUERRERO "Sempre tenim la llibertat d'expressió present, però tenim uns límits que ens hem de controlar. Estem sempre representant un mitjà i, per tant, hi ha coses que podem dir però hi ha coses que millor callar-nos." SERGI SABATÉ "Un periodista és periodista les 24 hores del dia. Partint d'aquesta base, hauria d'estar més o menys d'acord amb el que fa el seu mitjà. El que no pot ser és periodista al seu mitjà, pensar i dir unes coses, i llavors a fora dir unes altres. Llavors el problema no és què fer amb aquell periodista, el problema el té el periodista ell mateix que no sap ni qui és ell." CARMEN JANÉ "Hem de ser simples emissors d'informació a ser emissors i alhora partíceps de la conversa. La gent twiteja, la gent t'envia coses, estem dins les xarxes socials no només per vanitat sinó també per incorporar el 'feedback' dels oients i per aprendre del teu públic. I crec que això és una revolució molt gran." SÍLVIA COBO "És un moment realment on hi ha molts reptes i moltes preguntes cap al futur. Però també és un moment que hi ha molta creativitat, moltes oportunitats perquè la gent faci coses. També és un molt bon moment per al periodisme. I també volem reivindicar això, que no s'ha de tenir por de la tecnologia, que no és un fi, sinó una eina que ens pot servir per fer millor periodisme."

La primera sessió del BCNMediaLab va tenir lloc ahir en aquest bar de l’Eixample. Sobre l’escenari, el director de l’Agència Catalana de Notícies Saül Gordillo, la coordinadora de continguts multiplataforma de TV3 Rosa Alba Roig i l’advocat Carlos Sánchez-Almeida, animats per un dels organitzadors, Andreu Castellano. Aprofitant la presència de l’especialista en dret d’Internet, abans d’entrar en materia es va comentar la notícia del dia: la sentència del Tribunal de Luxemburg que eximeix les empreses i professionals de pagar el cànon digital.

El periodista i el ciutadà

Entrant en matèria, els ponents van aportar la seva opinió sobre allò que els periodistes poden fer pel seu compte a les xarxes socials. TV3 prepara d’un document intern que orienta sobre el que es pot fer i el que no, basat -segons Roig- en el sentit comú que diu “no facis a Internet el que mai no faries a la vida ‘real'”. Per això, el director de l’ACN va dir que preferia no regular “a priori” la presència dels periodistes a les xarxes socials, perquè això seria com presuposar que actuaran de forma contrària a l’empresa. Segons Gordillo, molts periodistes parlen a la xarxa com abans ho feien al bar, però ara aquests comentaris arriben a molta més gent, que mai diferencia entre el periodista i el ciutadà. “Som periodistes les 24 hores”, va sentenciar el director de l’agència.

La segona part del debat va derivar més cap a l’ús dels blogs, de Twitter i de Facebook com a fonts d’informació. Actualment els bloggers publiquen molta informació, tot i que sovint barrejada amb la seva opinió. Els periodistes van estar d’acord que els ciutadans, com a tals i per si sols, no poden fer notícies, tot i que és imprescindible que els professionals de la informació entrin en la conversa de les xarxes socials per trobar fonts i tots els punts de vista. Noves eines per a la mateixa feina.

El periodisme de sempre amb noves eines

“Menys parlar del Facebook i més fer servir Twitter”, va proclamar Sánchez-Almeida. Va quedar clar que Twitter és una bona font d’informació sempre i quan el compte que se citi sigui fiable o bé les dades obtingudes es contrastin per altres mitjans.

Tot el debat es va poder seguir en directe des d’arreu gràcies a la retransmissió en vídeo a través del web. També pels centenars de missatges de Twitter que l’anaven comentant en temps real. De fet, més de la meitat de la sala seguia la sessió amb el mòbil a la mà o amb el portàtil sobre de la taula. Es va demostrar un cop més que Twitter és l’eina per seguir i participar d’aquesta mena d’esdeveniments minut a minut. Unes hores després arribaven els primers resums i reflexions als blogs.

La propera trobada del BCNMediaLab està prevista, en principi, per al 16 de desembre.