Els principals sindicats convocants, CCOO i UGT, han posat en línia webs específics (vagageneral.cat i vagageneral.ccoo.cat) que expliquen la reforma laboral a què s’oposen i totes les accions que duen a terme per mobilitzar els treballadors el 29 de setembre. Els líders d’aquests sindicats a Catalunya, Joan Carles Gallego i Josep Maria Álvarez, en parlen també abastament als seus blogs personals. I el blogger ugetista José Rodríguez ha contestat una a una les principals excuses per no fer vaga.

Però els materials més originals que els sindicats han elaborat per parlar de la vaga són vídeos. La UGT ha produït una sèrie de 10 capítols anomenada ‘Les mentides de la crisi’, que s’ha anat difonent massivament durant aquest mes de setembre per la xarxa. Es tracta d’històries breus que caricaturitzen les situacions de precarietat laboral viscudes en moltes empreses. Les escenifiquen, en clau d’humor, un grup de cinc actors encapçalat per Eduard Fernández, el famós Chiquilicuatre, ara convertit en el directiu explotador i manipulador Calostro López.

CCOO de Catalunya ha rodat un “lipdub” amb la cançó ‘Sálvese quien pueda’ del grup Vetusta Morla. Es tracta d’un vídeo musical en què la càmera recorre la seu del sindicat amb tots els seus membres ballant, fent “play back” i mostrant missatges reivindicatius.

Però tots aquests materials només tenen sentit si la gent els fa córrer per la xarxa per animar el debat o la participació a la vaga general. I, efectivament, de missatges sobre la vaga i la reforma laboral n’hi ha milions aquests dies. A Twitter s’identifiquen amb l’etiqueta #29S. A Facebook, a més del fenomen dels usuaris que canvien la seva foto de perfil per la imatge del 29-S, la vaga és un esdeveniment que la gent pot subscriure o refusar tan sols clicant sobre un “sí”, un “no” o un “potser”. Els dos grans sindicats no han unit els seus esforços a Facebook, així que els usuaris catalans es poden adherir a una convocatòria aparentment unitària creada per la UGT (més de 3.000 adhesions) o bé a l’esdeveniment de Facebook creat per CCOO (més de 5.000 adhesions). Tant en l’un com en l’altre, el nombre de persones que han refusat la invitació a fer vaga pràcticament iguala el dels que han dit que sí. També n’hi ha que diuen que “potser” i, sobretot, molts milers de persones que no han respost.

Amb motiu de la vaga general, una dotzena de mitjans alternatius com Contrabanda FM o Indymedia Barcelona s’han aplegat per informar conjuntament mitjançant l’Agència 29-S. Ho fan al web, via Twitter i també a través de les emissions en directe durant la jornada de vaga de les quatre ràdios lliures de la ciutat.

“Envia’ns la teva foto”

Facebook va néixer el 2004, Twitter es va crear el 2006. Aquesta és, doncs, la primera vaga general que es fa a Espanya des que hi ha aquestes dues grans xarxes socials. Sembla que, igualment, caldrà esperar a veure com es desenvolupa la jornada per saber si la vaga ha estat o no un èxit, i si els sindicats la poden fer servir com a argument per negociar amb el govern la retirada de la reforma laboral.

Però fins i tot a l’hora de visualitzar si el país s’atura o no aquest 29 de setembre, les xarxes socials tindran un paper cabdal. Com ha assenyalat Albert Medrán al seu blog de comunicació política, els missatges a Twitter i Facebook seran fonamentals en “la gestió de les percepcions durant la jornada de vaga”. Per això els sindicats criden els seus afiliats a no parar de fer fotos de l’aturada i publicar-les als seus murs. També alguns mitjans de comunicació s’han ofert per recollir escenes de normalitat o bé de violència en l’actuació dels piquets informatius. La vessant 2.0 de la protesta i la contraprotesta serà sens dubte decisiva per l’èxit o el fracàs de la vaga general.

Cada dia, dins el programa ‘Connexió Barcelona’, et mostrem un blog, producte o servei web d’interès per a la gent de Barcelona. Per llegir una altra d’aquestes ressenyes, fes clic aquí.