[Audioguia: Look at its essential, curve fassade...] És la veu del Jordi, un guia virtual que condueix els turistes per 11 edificis emblemàtics de Gaudí a la ciutat. Turisme de Barcelona ha debutat al mercat de les aplicacions amb aquesta audioguia: 70 minuts d'àudio per recórrer La Pedrera, la casa Batlló o el Parc Güell. DAVID LEANIZ, director d'Informàtica de Turisme de Barcelona "La versió per a iPhone incorpora la localització, informació d'interès com horaris, telèfons i fotografies. És la primera vegada, de fet, per ara només en tenim una versió en anglès. Estem treballant en diferents versions idiomàtiques i a ampliar-ho no només a Apple store sinó també Android o fins i tot Blackberry." Les guies de viatges passen del paper a la pantalla i les empreses busquen nous mercats en les aplicacions. S'hi ha apuntat Time Out, amb una guia gratuïta, Lonely Planet o Navigaia. De moment, a les llibreries de viatges, no els ha afectat. MARIA MONGE, encarregada de la Llibreria Altaïr "La veritat és que no ho hem notat gaire, perquè no són gaires les guies de viatge que han saltat a l'ebook o al digital. De fet, en espanyol són molt pocs, els que ho han fet." Però la tendència és imparable i en un futur podrem prescindir, fins i tot, del guia en persona. [Audioguia: Hola, Bienvenido a las Palmas de Gran Canaria, mi nombre es Yaiza...] . Aquesta és una iniciativa de Smartour, una empresa canària que ja en prepara la versió barcelonina amb una productora local.

Guies digitals: en anglès i bé de preu

L’aplicació en anglès de ‘La Barcelona de Gaudí’ per a iPhone, iTouch i iPad  es pot trobar per 3,99$ a la botiga d’Apple a la xarxa. L’audioguia, que ja fa un parell d’anys que funciona, es pot adquirir en català, castellà, francès i anglès a la botiga virtual de Turisme de Barcelona per 2,50€.

Pel que fa a Time Out, ha elaborat aplicacions per a iPhone de les guies de viatge en anglès de Barcelona, Berlín, Londres, París, Buenos Aires, Zagreb, Nova York, Sidney o Manchester. Es poden descarregar gratuïtament des de l’Apple Store que, a més, disposa d’una secció interessant amb “aplicacions per a rodamóns“, útil abans de marxar de vacances.

Altres empreses que han apostat per la digitalització són Lonely Planet, que ofereix algunes guies gratuïtes per l’iPhone, o Smartour, una empresa canaria que ha impulsat un nou concepte de guia: una videoguia turística i cultural amb localització en GPS.