Al carrer dels Almogàvers, cruïlla amb Pere IV, topem amb mobiliari urbà fet malbé. El banc de pedra en qüestió té pintades, algun desperfecte i, a banda, s'ha convertit en un niu de brutícia. Obrim l'aplicació de Repara Ciutat, classifiquem la incidència a l'apartat de mobiliari urbà i hi adjuntem una fotografia. JACINT BOFIAS, director general d'Open Data Cities "Com que té geolocalitzador, em detecta exactament on sóc. Quan acaba et permet publicar-ho a Facebook o a Twitter. De manera que altra gent que ho vegi i ho reconegui, pugui recolzar aquesta incidència indicant si també ho ha vist." Els usuaris poden fer el seguiment de la incidència, ja que Repara Ciutat la fa arribar a l'Ajuntament corresponent per agilitzar-ne la solució. "Els fem arribar via correu electrònic i també estem parlant amb ells perquè incorporin això dins els seus processos de gestió d'incidències, expedients, etc." En dos mesos de funcionament, del total d'incidències contestades pels consistoris, el 65% han estat resoltes mentre que el 34% tenen una solució planificada. "D'aquesta manera, fas sentir la teva veu als ajuntaments. Això pot ajudar a prioritzar errors que hi ha, detectar incidències que potser no saben que hi són." Tot i que Repara Ciutat està en procés d'expansió, els internautes ja n'han valorat la funcionalitat. L'Associació d'Usuaris d'Internet li ha atorgat el premi al millor web de l'any.

Més enllà de la fotodenúncia

Amb seu a Terrassa, Open Data Cities és l’empresa que hi ha al darrere d’aquest projecte. “Oferim eines per millorar la comunicació municipal amb els ciutadans i fer les ciutats molt més humanes”, afirma Jacint Bofias, director general d’Open Data Cities. Repara Ciutat s’apropia del concepte de “smart city”, aprofita l’ús de la tecnologia i el telèfon mòbil per recollir informació de la ciutat i fomentar el diàleg amb els consistoris.

Bona receptivitat dels ajuntaments

L’empresa terrassenca ha encetat contactes amb els ajuntaments catalans, tot i que les darreres eleccions els han condicionat a l’hora d’arribar a acords. “Estem parlant més amb els que mantenen alcaldia i regidoria perquè és més fàcil. Els altres, encara han d’endreçar la casa”, explica Bofias. En tot cas, la tendència general que han rebut és positiva. En ciutats grans com Barcelona, que tenen un sistema propi d’incidències, Open Data Cities ha contactat amb tècnics municipals per desenvolupar una eina que automàticament integri les incidències de Repara Ciutat dins els processos de l’Administració.

L’aplicació està disponible per a iPhone i per a dispositius Android. Properament, s’inclourà el servei per a Blackberry i WindowsPhone. L’àmbit de cobertura està centrat en Catalunya, tot i que també han rebut notificacions estatals. De cara al futur, l’expansió internacional mira cap a Europa i, sobretot, l’Amèrica del Sud, ja que el web també està disponible en castellà.