Amb un àudio en tres dimensions podem percebre els sons procedents de qualsevol part d'un espai. La sensació és comparable a la vida real quan sentim com s'apropa un cotxe al carrer o quan escoltem un ocell piulant al damunt nostre. Per aconseguir-ho, els investigadors han tingut en compte la forma de l'orella i la informació que s'envia al cervell. ADAN GARRIGA, director de Tecnologies Audiovisuals d'Eurecat "Si cada vegada busquem experiències més immersives, de realitat virtual, la imatge cada vegada és més realista, és lògic que el so també ho sigui. Per això hem de percebre que el so ens ve de tot arreu." Aquesta és la imatge de com el so es va propagant de punta a punta del laboratori. Si escoltéssim un concert, percebríem la localització de la bateria al fons i el cantant en primer pla. Per copsar-ho, però, és imprescindible utilitzar auriculars. Això que estic escoltant jo ara mateix en primícia és el que es podrà provar per primera vegada durant el Mobile World Congress a l'estand d'Eurecat. MIQUEL REY, director general de Negoci d'Eurecat "Per nosaltres és molt important estar al Mobile perquè és un aparador per mostrar la nostra innovació i les millores que podem aportar al món tecnològic." A banda de millorar l'experiència dels usuaris, el so en tres dimensions obre un ventall molt ampli de possibilitats per als creadors. Per exemple, en la música electrònica, fins ara podien variar el ritme, la melodia o l'harmonia. Ara, a més, podran jugar amb l'espai.

“Si cada vegada busquem experiències més immersives amb la imatge és lògic que el so també persegueixi aquest objectiu.” Així comença a explicar aquest projecte sonor Adan Garriga, director de Tecnologies Audiovisuals d’Eurecat. Una desena d’investigadors han participat en el disseny d’aquesta tecnologia que permet produir i distribuir música i continguts amb àudio en tres dimensions.

“Escoltant-ho podem percebre els sons procedents de qualsevol part d’un espai”, explica Garriga. La sensació és comparable a la vida real quan sentim com s’apropa un cotxe al carrer o quan escoltem un ocell piulant al damunt nostre. Per aconseguir-ho, els investigadors han tingut en compte la forma de l’orella i la informació que s’envia al cervell. “L’estéreo s’expressa a la dreta i a l’esquerra o el Home Cinema ve de qualsevol part però d’un mateix pla, no de dalt o de baix.” I aquí és on entren en joc les tres dimensions.

Per copsar la sensació sonora és imprescindible utilitzar auriculars. No cal que siguin especials tot i que amb uns d’específics es pot sentir millor. L’experiència es podrà provar per primera vegada al Mobile World Congress, un aparador per a Eurecat. “Al congrés de mòbils mostrarem a les empreses participants com poden aprofitar la tecnologia que hem desenvolupat i així potenciar-les”, afirma Miquel Rey, director general de Negoci d’Eurecat. Aquest centre és fruit de la integració dels centres tecnològics avançats de Catalunya, fusionats fa un any per esdevenir un referent d’innovació al nostre país.