El Museu de la Ciència CosmoCaixa convida a descobrir el procés de creació de les pel·lícules més mítiques de la factoria Pixar a través d’una exposició. La mostra, totalment interactiva, revela els secrets de ‘Toy Story’, ‘Wall-e’ o ‘Buscant en Nemo’ i permet veure tot el que hi ha darrere un film d’animació: des de la creació dels seus personatges fins a la il·luminació o disseny de superfícies i escenaris. L’exposició, que es pot visitar fins al 3 de setembre, ha estat creada pel Museu de la Ciència de Boston amb la col·laboració dels Estudis d’Animació Pixar i és la primera vegada que s’exposa a l’estat espanyol.

Una mostra per despertar vocacions científiques

Veure el món des del punt de vista d’una formiga, canviar la il·luminació de la Dory o moure el braç del Woody de ‘Toy Story’ són algunes de les moltes propostes interactives que el visitant pot experimentar en primera persona. I és que un dels objectius principals de l’exposició “La ciència de Pixar”, explica Peter Garland, del Museu de la Ciència de Boston, és demostrar que les matemàtiques i la tecnologia no són només allò que aprenem a l’escola, sinó que poden permetre forjar-se una gran carrera.

Un dels objectius és demostrar que les matemàtiques i la tecnologia no són només el que aprenem a l’escola, sinó que poden permetre forjar-se una gran carrera”
Peter Garland, Museu de la Ciència de Boston

Posar-se en la pell dels creadors de Pixar

L’exposició permet al visitant ficar-se en la pell dels artistes i dels informàtics que creen les pel·lícules i conèixer de primera mà la tecnologia i enginyeria que hi ha al darrere.

Els diferents interactius mostren tots els trucs dels animadors. Per exemple, com les càmeres ens indiquen on hem de mirar, com moure multituds amb un simple clic o com la tècnica del “rigging”, que serveix per controlar els músculs i articulacions dels personatges virtuals, pot canviar les emocions d’un rostre.

La tècnica del “rigging” serveix per desenvolupar els ossos, els músculs i les articulacions virtuals dels personatges

Els “riggers”, els encarregats del moviment

Una part essencial de les pel·lícules d’animació és el “rigging”, o la tècnica per generar la sensació de moviment en els personatges. Es tracta d’un treball molt laboriós, ja que fer moure alguns protagonistes pot requerir gairebé un any de feina. Cada múscul que es mou té el seu propi control virtual, i per posar un exemple, un personatge com en Mike Wazowski, de la pel·lícula ‘Monstruos S.A.’ té 7.000 controls de “rig“, la qual cosa equivaldria a una marioneta amb 7.000 cordes.