El Museu del Modernisme de Barcelona (Balmes, 48) acull l’exposició “Els 4 Gats. Bressol del Modernisme” amb 200 obres de 63 artistes vinculats el moviment d’Els 4 Gats. El comissari de la mostra, Gabriel Pinós, destaca el paper dinamitzador i d’efervescència artística del local que van impulsar Ramon Casas, Santiago Rusiñol, Miquel Utrillo i Pere Romeu, que el van dirigir els sis anys que va durar (1887-1903). “Els que van inaugurar el local ho fan perquè prèviament han viscut la bohèmia de París però quan intenten reactivar aquesta modernitat de Barcelona a través del local ho fan gràcies a joves com Picasso, Casagemas, Opisso i tants altres”, explica Pinós.

L’exposició s’estructura en sis àmbits, dos dels quals com a introducció. Un de dedicat a l’Exposició Universal del 1888, amb obra d’artistes com Pere Borrell i Arcadi Mas i Fondevila, i un de dedicat a Antoni Gaudí i el cercle de Sant Lluc (els germans Llimona, Alexandre de Riquer, etc.). Aquest àmbit es planteja com el contrapunt de la bohèmia modernista, el de l’art al servei de la religió.

La influència de Montmartre

El moll de l’os de la mostra és el dedicat al local i els artistes que hi van interactuar, no només el veterans, també els joves com Picasso, que hi va fer la primera exposició monogràfica. Prèviament, un apartat repassa la influència de la bohèmia parisenca pel que va suposar en la renovació del modernisme. S’hi pot veure, per exemple, els quadres ‘Un bohemi’ (Erik Satie al seu estudi), de Santiago Rusiñol, i ‘Casque d’Or (Retrat d’Amélie Élie)’, d’Ignacio Zuloaga.

‘Un bohemi’, de Santiago Rusiñol

El recorregut acaba amb espais dedicats al cartellisme i la il·lustració, que els artistes d’Els 4 Gats van fer seus, i a quadres del gènere de l’Espagnolade, tan de moda a França a partir de ‘Carmen’, de Bizet. “Del més veterà al més jove, tots havien de passar per aquest tipus de temes tan de moda al París del tombant de segle”, afirma el comissari.