Gairebé 420 milions de cerques en el que va de 2012. La paraula Barcelona ha doblat la xifra en només un any i se situa en el quart lloc del rànquing mundial de ciutats més buscades per davant de Viena i Madrid i només per sota de Roma, París i Londres, que s'ha beneficiat de ser la seu dels Jocs Olímpics aquest estiu. Però què trobem quan busquem Barcelona al Google? Entre els webs més rellevants hi ha l'entrada de Viquipèdia de la ciutat, el web del Barça o el de l'Ajuntament. Uns resultats que depenen de molts factors. "Hi influeix molt la popularitat. Si d'una pàgina tothom en parla, per exemple, si hi ha molts enllaços a Internet que la citen. També és molt important el temps que hi passa l'usuari mirant-la. Si és poc temps, Google detecta el web com a poc rellevant per a aquella cerca." També és important el lloc des d'on es fa la cerca. "Si jo sóc aquí a Barcelona i faig una cerca et donarà aquells resultats que són més populars des del lloc on ho estàs buscant. Per això surten més amunt webs com les de l'Ajuntament." Si la cerca es fa, en canvi, des de la Gran Bretanya hi trobem l'evidència del fanatisme futbolístic del país. Google situa en primer lloc els últims resultats del Barça. Un altre exemple: si cerquem la paraula Barcelona des dels Estats Units amb la terminació .com, trobem destacat en primera plana un altre equip de futbol. Utilitza els colors del Barça i, pràcticament, el mateix escut però juga més enllà de l'Atlàntic, a Barcelona de Guayaquil, a l'Equador.

L’estudi, realitzat per Turisme de Barcelona, a partir de les dades de Google Adwords, ha tingut en compte totes les cerques amb la paraula Barcelona que s’han fet el 2012 fora d’Espanya, incloent-hi diferents idiomes, l’abreviatura BCN i realitats que porten el nom de Barcelona, com per exemple el Futbol Club Barcelona.

Madrid ocupa la cinquena posició seguida de Viena, Munic, Berlín i Praga. Segons Turisme de Barcelona, l’excel·lent posicionament de la capital catalana com a destinació turística i els congressos que s’hi celebren, com ara el Mobile World Congress, n’expliquen l’èxit a la xarxa.

Quan es fa una cerca de la paraula Barcelona al Google, el motor del buscador ofereix els resultats que considera més rellevants en funció de diversos factors. “Hi influeix molt la popularitat. Si d’una pàgina tothom en parla, si hi ha molts enllaços a Internet que la citen, això hi té molt a veure. També és molt important el temps que l’usuari passa dins la pàgina. Si és poc temps, Google detecta el web com a poc rellevant per aquella cerca”, explica Jorge González, cap de màrqueting de l’empresa Adrenalina, especialitzada en posicionament web.

També hi influeix el lloc des d’on es fa la cerca. Si es fa, per exemple, des de Barcelona, Google situa en els primers llocs resultats que prioritzen els interessos dels ciutadans, com podria ser el web de l’Ajuntament, o portals relacionats amb serveis que ofereix la ciutat. Si, en canvi, es fa des d’un altre lloc, l’ordre dels resultats és uns altre. Des del Regne Unit, per exemple, la cerca de Barcelona ofereix, fruit de l’interès dels britànics en el futbol, els últims resultats dels partits del Barça en el primer lloc.