Van començar les famílies de cinc infants. Després van ser 12. I la tercera setmana han estat ja una quinzena els alumnes del Col·legi Reial Monestir de Santa Isabel els que han anat plegats en bici, amb pares i voluntaris, fins a l’escola. La progressió del primer bicibús de Barcelona sembla imparable. I no és l’única mostra de l’interès que ha despertat.

Com si es tractés d’un autobús escolar, la iniciativa d’alguns docents i famílies d’aquest centre educatiu de Sarrià en reprodueix el funcionament, però sobre dues rodes i, per ara, només els divendres al matí. A un quart de nou, un primer grup es troba a la plaça de Sant Gregori Taumaturg, el punt de partida de la primera línia del BiciBus.

Des d’aquí, “en escamot perquè dona més seguretat”, circulen per carrils bici i per la calçada de carrers de zona 30, però també d’altres que no ho són. De camí cap al col·legi s’hi van afegint altres famílies que esperen a les “parades” concertades al llarg del recorregut, fins al carrer dels Vergós. Aquesta ha estat la primera ruta que s’ha posat en marxa, però la demanda els ha portat ja a engegar-ne una de segona el pròxim divendres, ara des de la plaça de la Bonanova.

Un projecte que s’escampa

Vic i Sabadell són dues ciutats on ja fa temps que es practica el bicibús i, de fet, han inspirat el de Sarrià, que és el pioner a Barcelona. “Ja hi ha altres escoles del districte interessades”, assegura Yago Raventós, professor del col·legi i impulsor de la iniciativa aquí. També l’Àrea Metropolitana de Barcelona està donant suport a altres proves similars: aquest mes s’hi afegiran dues escoles més, una a Sant Cugat i l’altra a Gavà.

Com s’imaginen els carrers els nens que reclamen escoles sense fum?

La “revolta escolar” pel clima

REPORTATGE

El foment d’una mobilitat més sostenible és el punt fort del projecte, però no l’únic. “També enforteix el lligam entre pares i fills, que venen junts a l’escola d’una forma més saludable, amb més motivació”, explica Raventós. A més es formen en educació viària els infants i de pas els conductors, que cada divendres es troben amb el “bus” al mig de la calçada. “És necessari que els cotxes s’acostumin a veure la bici, sabem que fem pedagogia i de moment no hem tingut cap problema ni ens han tocat el clàxon”.

Canviar el cotxe per la bici

“Sarrià – Sant Gervasi és el districte amb més densitat d’escolars d’Europa, hi estudien 35.000 alumnes”, apunta Lluís Mateu, pare del centre i membre de la comissió de sostenibilitat del col·legi. “Esperem que l’Ajuntament ens ajudi a fer altres rutes, ja no només per nosaltres, sinó també per altres escoles”, reclama. Algunes famílies reconeixen que en aquesta zona molts infants hi arriben en cotxe. Per això reivindiquen que, a més del carril bici de la via Augusta, es reforci la xarxa amb altres carrils.

L’altra reivindicació: un espai per aparcar-hi les bicicletes. Ara les deixen dins de l’escola, en un espai cedit pel centre, però, segons Mateu, si el BiciBus continua creixent no hi cabran. Reclamen que s’habiliti un solar proper com a aparcament per a bicicletes, la infraestructura que falta per fer del BiciBus una experiència cent per cent segura.