La pandèmia de la covid-19 altera des de fa gairebé dos anys l’activitat de les aerolínies i un cas clar és el del hòlding IAG, format per companyies com Iberia, Vueling o British Airways. Un grup de treballadors del Prat han denunciat a betevé que, des que va esclatar la crisi sanitària, es contracta menys personal eventual i la plantilla ha de fer molta més feina, un fet que els mateixos sindicats han reconegut en algun comunicat recent. La conseqüència de tot plegat és que en ocasions això repercuteix en els passatgers amb esperes per desembarcar i maletes que no arriben a enlairar-se mai.

60 maletes a terra en un vol Barcelona-Lió

Un dels casos més flagrants és un vol de Vueling de Barcelona a Lió que fa unes tres setmanes es va enlairar sense una seixantena de maletes que es van quedar a l’aeroport. Els treballadors diuen que l’alt volum de treball va impedir que es carregués tot l’equipatge a temps abans de l’hora de sortida prevista. Apunten que aquest no és un fet que succeeixi de manera diària però sí de tant en tant. Quan això passa “s’envien a un lloc on es deixen les maletes, s’arreglen perquè puguin volar i s’envien en els avions següents. Però com que tampoc hi ha gent per poder-les moure allà es van acumulant durant dies. Poden quedar fins a 200, 300, 500 i, fins i tot, ha arribat a haver-hi 1.000 maletes”. En aquesta línia, hi ha equipatges que s’emmagatzemen més de tres setmanes i, a vegades, “el passatger ha marxat un cap de setmana, ha tornat i encara ho ha rebut la maleta amb la seva roba”.

Esperes de fins a 30 minuts per desembarcar

Una altra conseqüència de la falta de mans per tirar endavant tota la feina són les esperes dels passatgers de fins a mitja hora per desembarcar de les naus. Els treballadors diuen que la raó és que quan els avions aterren s’han de falcar abans no s’hi habiliti el “finger” que permet sortir als viatgers. I a vegades, el personal no arriba a tot arreu i tampoc a l’hora que s’ha de falcar l’avió. Un exemple d’aquesta incidència ha estat un vol Malpenza-Barcelona de Vueling que aquest divendres ha hagut d’esperar una bona estona a pista.

Malgrat tot, l’empresa afirma que la plantilla està “perfectament dimensionada i que la puntualitat és del 90 % dels vols” i nega l’acumulació massiva d’equipatges a l’aeroport. D’altra banda, argumenta que es contractarà més personal tan bon punt es recuperi tota l’activitat prepandèmia. Aquest desembre, per exemple, ja volaran entre un 70 i un 75 % dels vols que ho feien el mateix mes del 2019 i hi haurà un reforç puntual del personal les setmanes del 3 al 8 de desembre i del 22 al 31.

Precarietat laboral i material de treball defectuós

Els treballadors també denuncien una precarització dels llocs de treball ara que hi ha menys personal. Afirmen que fan molta més feina i que “a molts eventuals no se’ls està contractant i a d’altres els ofereixen 10 hores setmanals i si hi renuncien els amenacen de treure’ls de la borsa de treball. Al personal fix no se’ns respecten els dies de festa, es posen torns de tres a cinc de la matinada eventuals i a vegades no es respecten les 48 hores de descans obligatori”. A més, també alerten que el material de treball està en males condicions i posa en risc la integritat dels treballadors. Diuen que hi ha vehicles defectuosos i alguna passarel·la de les que s’utilitzen per carregar les maletes als avions amb elements trencats i suposen un perill. L’empresa afirma que ja s’ha retirat aquest material, un extrem que neguen els treballadors que han denunciat el cas a betevé. En paral·lel, els representants sindicals diuen que l’empresa s’ha compromès a fer-ne el manteniment.

No és la primera vegada que els treballadors denuncien la precarització i l’excés de feina. L’estiu del 2018 ja hi va haver vaga a l’aeroport per aquesta raó i un any més tard es va repetir la situació. Tot i que l’empresa es va comprometre a donar estabilitat a la plantilla, especialment amb la contractació de 88 eventuals, l’arribada de la pandèmia a principis del 2020 ho va aturar tot. A hores d’ara s’ha denunciat el conveni laboral que hi havia vigent i se n’ha de negociar un de nou a principis del 2022 que podria alleugerir alguns dels problemes actuals.