La gentrificació a Barcelona no només està fent fora veïns de les seves cases i barris, està afectant també la cultura de base. Són molts els espais que no poden fer front a la pressió immobiliària i la pujada del preu dels lloguers des de la precarietat econòmica i la falta de recursos públics que pateixen. Alguns han optat per tancar, com el Teatre Principal, o per reubicar-se, com La Poderosa, mentre que d’altres es troben en perill de seguir el mateix camí, com ja va anunciar el Club Capitol i, ara també, l’Antic Teatre, a qui la propietat vol augmentar un 500 % el lloguer de l’espai, una pujada que faria insostenible mantenir la seva programació, en gran part autofinançada. Des dels seus inicis, aquesta sala ha apostat per donar veu a projectes artístics diferents que no trobaven visibilitat al circuit barceloní i que han acabat tenint una gran trajectòria internacional, com El Conde de Torrefiel, Txalo Toloza i Agnés Mateus.
‘Gentry’, testimonis de la gentrificació
Una de les companyies forjades a l’abric de l’arbre que presideix el pati de l’Antic Teatre és Mos Maiorum, un col·lectiu de teatre documental format el 2015 per Alba Valldaura, Mariona Naudin i Ireneu Tranis i que practiquen la tècnica del verbatim, que consisteix a teixir una dramatúrgia a través de gravacions d’entrevistes reals que els intèrprets escolten i reprodueixen el més fidedignament possible, per tal de transportar els testimonis a l’escena. Seguint aquest procés van crear ‘Gentry’, un muntatge que denuncia les conseqüències que la revalorització immobiliària ha tingut per a les veïnes i veïns de Barcelona i altres grans ciutats, que s’han vist desplaçats dels seus barris per ser substituïts per turistes i classes benestants.
‘Gentry’, que es va estrenar el 2018, va tornar el mes de gener a l’Antic Teatre amb quatre úniques funcions que es van sumar a les veus que defensen la continuïtat d’aquest escenari clau per a la cultura independent de la ciutat.