Si la pandèmia no ens deixa anar a Venècia, Venècia pot venir a Barcelona. I, en aquest cas, en 360º. A l’espai Espronceda, Institute of Art and Culture, s’hi poden veure fins dissabte, 12 de setembre, els films de la secció de realitat virtual de la 77a Mostra de Cinema de Venècia, que enguany s’està celebrant a mig gas per les restriccions derivades de la covid-19. La competició canvia la seva tradicional ubicació a l’illa del Lazzaretto i es podrà seguir en línia a través de les plataformes HTC Viveport, Facebook’s OCULUS i VR Chat VRoom i des d’una quinzena de ciutats de tot el món. La Venice VR Expanded 2020 inclou 31 pel·lícules en competició i algunes de les creacions més destacades de les edicions passades. Una selecció que barreja ficció, documental, animació i videojocs i que ofereix a l’espectador sensacions que van més enllà de l’experiència cinematogràfica tradicional. Perquè la tecnologia de realitat virtual produeix una experiència immersiva visual, acústica i de moviment. Amb les ulleres VR les dimensions dissenyades per l’artista permeten al públic moure’s dins l’escena i, fins i tot, interactuar i manipular objectes visuals.

Una experiència segura

A Espronceda s’han implementat diferents protocols per crear un entorn segur de covid-19 durant el visionat dels films. A banda de l’ús obligatori de mascareta i l’aforament limitat, les superfícies i els dispositius de VR s’han de desinfectar després de cada ús individual. És per això que cal una reserva prèvia per poder accedir als continguts. Els responsables recomanen escollir amb antelació els treballs que es volen visionar, ja que cada espectador disposarà d’una hora a la sala.

L’Ars Electronica a Barcelona

Una altre esdeveniment que ha decidit enguany expandir-se pel món per tal de poder celebrar-se de forma segura és l’Ars Electronica. La 41a edició del festival d’art, tecnologia i societat que té lloc a Linz (Àustria) des del 1979 tindrà 120 localitzacions repartides per ciutats de tot el planeta sota el títol ‘Kepler’s Garden’. Una part de la programació que es farà des de Barcelona serà ‘The solar orchard garden”, a l’espai Espronceda, i girarà entorn a la quinta essència i la hipòtesi Gaia. La seva instal·lació principal, ‘The stargazer’, és una semiesfera on es troben el món físic i el virtual a través de la interacció dels visitants amb els usuaris connectats des de casa a Mozilla HUB, que podran accedir al “dome” amb tecnologia de realitat virtual. ‘Amazonia’ i ‘SKNXSYNTH’ són altres dels xous que es podran seguir presencialment i en “streaming” fins al 13 de setembre.

Però aquesta és només una part de la la participació de la ciutat al festival austríac. La programació Ars Electronica Garden Barcelona —impulsada per l’Institut Ramon Llull, UOC – ISEA Barcelona, .BEEP { collection;}, NewArtFoundation, OFFF Barcelona i Hangar— proposa un seguit d’exposicions, accions en viu, taulers rodones, concerts i tallers que giren entorn de les nocions d’incertesa i ecologia i busquen relacions i interdependència entre les arts, les ciències, les tecnologies i el pensament crític. Entre les activitats destaca la mostra que es pot visitar a l’Arts Santa Mònica i que presenta adquisicions recents de la BEEP { collection;}: ‘Das tangible Bild’ i ‘The Endless Sandwich’, de Peter Weibel i ‘Vestibular_1’,  d’Albert Barqué-Duran i Marc Marzenit. També s’hi exposarà ‘New home of Mind’, de Mónica Rikić ; ‘Doble consciència’, de Roc Parés, i ‘Forms – Screen Ensemble’, de Santi Vilanova. L’exposició s’allargarà fins al 20 de setembre, per participar en l’edició extraordinària de Sónar+D que tindrà lloc al CCCB.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a
Imatge de l'autor/a