A les acaballes del segle XIX, Barcelona es llevava cada dia una mica més acolorida. Els carrers i els aparadors s’omplien d’anuncis que buscaven cridar l’atenció dels ciutadans. Els productes d’ús quotidià sorgits de l’última onada industrial havien d’arribar a un públic massiu i es van obrir camí a través dels nous formats i tècniques d’estampació.

L’exposició ‘El boom de la publicitat. Reclams de cartró, llauna i rajola. 1980-1950’ repassa els suports publicitaris oblidats amb què les marques es van situar al mercat de consum. Els nous processos d’estampació com la cromolitografia i la tècnica del tubat permetien reproduir còpies idèntiques en formats diferents al tradicional cartell de paper. Una indústria que va reclutar els millors il·lustradors i pintors del moment per crear algunes de les icones publicitàries de marques com Netol, Nestlé o Codorniu.

La mostra està formada per peces de cartró i llauna de la col·lecció del barceloní Mateu Llinàs i Audet i per les rajoles del Museu de Ceràmica de Manises de València.

El paper de les dones en la publicitat

Les 250 peces que formen aquesta exposició són també un document històric que reflecteix les formes de vida i de pensar de la societat de l’època que sovint es traduïen en missatges que avui serien políticament incorrectes. Des d’un punt de vista sexista, aquells primers anuncis ja mostraven els estereotips femenins que amb els anys s’han anat perpetuant i agreujant. La professora de la UAB Joana Gallego, especialista en gènere i comunicació, ha analitzat al seu llibre ‘De reinas a ciudadanas’ l’evolució de la presència femenina en la publicitat. Apunta que les dones apareixen en un 80 % dels anuncis i que adopten tres rols principals: el de incitadores del consum, el de consumidores de productes propis i el de compradores de productes per a la llar.



 

‘El boom de la publicitat. Reclams de llauna, cartró i rajola. 1890-1950’
Museu del Disseny / Fins al 31 de març / 3 euros

Activitats paral·leles:
22 de gener a les 19 h
Classe magistral: La creativitat amb el publicitari Lluís Bassat.

19 de febrer a les 19 h
Taula rodona: “Curiosos, col·leccionistes i coneixedors de la primera publicitat moderna”
Amb Santi Barjau, Mateu Llinàs, Víctor Oliva, Núria Sadurní i Sara Blanes.

26 de febrer a les 19 h
Conferència: “El cronista imaginari, col·leccions de disseny gràfic amb el dissenyador Albert Isern”

5 de març de 2019 a les 19 h
Conferència: “Com ens parlen els mitjans publicitaris?”, amb Carolina Serra Folch