L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest dimecres que reduirà un carril de circulació a dues de les artèries principals que creuen l’Eixample: els carrers d’Aragó i de Mallorca. El consistori ha fet pública la voluntat d’implantar aquest canvi dins del paquet de 10 mesures de lluita contra la contaminació que preveu posar en marxa abans del 2020, i mentre la Taula d’Emergència Climàtica elabora un pla d’acció amb mesures concretes a curt, mitjà i llarg termini que es presentarà a finals d’any.
Un carril bus a Aragó
La mesura que tindrà més impacte és la reducció d’un carril de circulació per a vehicles privats al carrer d’Aragó, al llarg de tot el recorregut. El carril es destinarà a la circulació d’autobusos, taxis, autobusos interurbans i també discrecionals i, segons el consistori, comportarà la reducció d’uns 6.000 vehicles dels entre 70.000 i 80.000 que hi circulen cada dia. Actualment, el carrer d’Aragó només disposa de carril bus entre les avingudes Meridiana i Diagonal, i no hi ha cap carril segregat per al transport públic ni en el tram entre la Diagonal i el carrer de Casanova, de set carrils, ni entre Casanova i Tarragona, de quatre carrils.
Un carril per definir a Mallorca
L’altra artèria que veurà reduït el nombre de carrils per a vehicles privats és Mallorca. L’Ajuntament preveu que un cop finalitzades les obres que s’hi fan actualment un dels carrils no es torni a obrir i es plantegi un procés participatiu per definir quin ús donar-li. Sobre la taula, hi ha possibilitats com convertir-lo en carril bici o en via de serveis (com per exemple contenidors, aparcaments per a bicicletes i zones de càrrega i descàrrega) i que permeti guanyar espai per a vianants a la vorera. La mesura afectarà el tram central del carrer, entre la Meridiana i la Diagonal, on actualment hi ha un carril bus i tres carrils per a cotxes.