Aquesta acció s'ha repetit menys al llarg de 2012. El transport públic ha perdut viatgers, sobretot en les hores punta dels dies feiners, en què es concentra el 70% de la pèrdua global de passatge. Un fet que TMB desvincula de la pujada de tarifes i relaciona amb els 112 mil desocupats que hi ha a la ciutat. ANTONI POVEDA, vicepresident de Transport de l'AMB "És una baixada pràcticament sense precendents. Aquesta és la veritat, una baixada prou important que reflecteix les dades de l'atur." JOAQUIM FORN, president de TMB "Entre altres causes podria haver-hi el preu del bitllet, però la causa que té un impacte directe, en primer lloc, és l'atur." A les taxes d'atur elevades, cal afegir-hi la disminució del consum, que ha repercutit en l'ús del transport públic durant el cap de setmana. TMB també atribueix la davallada de viatges a l'impacte de les vagues que van afectar el bus i el metro al llarg de 2012. Pel que fa als usuaris, avui molts reconeixien que l'economia els ha fet canviar d'hàbits. "L'utilitzo menys, evidentment. Per això no el faig servir (pujada preu) i el bus tampoc." "Prefiero ir andando antes que coger el metro. Me viene bien por la economía y así veo la ciudad." "No m'agrada que pugin tant els preus. Però és una necessitat. Si no vaig en metro no puc anar a treballar." Malgrat la davallada en l'ús del transport públic, l'Ajuntament ha explicat que mantindrà les inversions per modernitzar el servei. El proper repte és la segona fase d'implantació de la xarxa ortogonal d'autobús, prevista per a aquest 2012. Us ho ha explicat des de la Sagrera, Roger Escapa.

L’impacte dels períodes continuats de vaga registrats durant el 2012 es dibuixa, segons TMB, com l’altre factor que explica el descens d’usuaris. Joaquim Forn, president de Transports Metropolitans, ha assegurat aquest matí que si no s’haguessin produït aquestes aturades, “el descens del passatge al metro hagués estat d’un 3,6% en lloc d’un 4%”. En el cas del bus, Forn ha reduït el 4,2% registrat al 2,5% si les protestes laborals no haguessin afectat el servei.

El sector turístic se’n salva, però amb matisos

La davallada s’ha notat també al transport turístic. El Tramvia Blau i el Bus Turístic han perdut un 10,6% de visitants. En canvi, l’Aerobús manté la tendència creixent i augmenta en un 3% el nombre de passatgers. El Barcelona City Tour, gestionat per una empresa privada, és el transport que lidera el creixement, amb un augment del 21%. Forn ha atribuït la diferència entre ambdós busos turístics a les jornades de vaga que van afectar el que depèn de TMB. “El que hem perdut nosaltres a causa de les aturades, ho ha guanyat el privat”, ha afirmat.

“Les actuacions per modernitzar el transport públic no s’aturen”

Malgrat la davallada d’usos en el transport públic, el primer tinent d’alcalde ha subratllat que les inversions i els plans de futur es mantenen. “El nostre objectiu és continuar mantenint la qualitat i el servei que s’està donant i tenim reptes plantegats”, ha afirmat Forn. Quant a aquests reptes, el president de TMB ha assegurat que la segona fase d’implantació de la xarxa ortogonal d’autobús manté el calendari previst. Respecte del metro, Forn ha assenyalat l’arribada del metro a la Zona Franca i a l’aeroport del Prat com a reptes de futur.