La implantació a Barcelona de la plataforma de lloguer turístic Airbnb ha fet encarir els preus del lloguer i de compravenda d’habitatges. Aquesta és la principal conclusió d’un estudi realitzat per diverses universitats, entre les quals hi ha la Universitat de Barcelona (UB) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
Aquesta investigació, anomenada Les plataformes de lloguer a curt termini afecten els mercats d’habitatge? Evidència d’Airbnb a Barcelona, ha relacionat el preu de l’habitatge a la ciutat amb l’auge de plataformes com Airbnb, entre els anys 2009 i 2017.
La compra d’habitatges, fins a un 19 % més cara
Els resultats del treball demostren que l’efecte d’Airbnb és més substancial en el cas dels preus de compra que en els de lloguer. D’acord amb aquesta investigació, en els barris més turístics de Barcelona, que concentren més oferta d’habitatges a Airbnb, els preus de compra s’han encarit un 19 % i els lloguers, un 7 %.
D’altra banda, als barris menys turístics amb una penetració mitjana d’Airbnb, l’estudi conclou que els preus de compravenda d’habitatges s’han encarit un 5,3 %, mentre que els de lloguer ho han fet, de mitjana, un 1,9 %.
Els autors conclouen que plataformes com Airbnb “poden empitjorar el problema de l’accessibilitat a l’habitatge en ciutats com Barcelona”, a causa de la diferència en la rendibilitat que obtenen els propietaris a l’hora de llogar un pis a llarg termini o fer-ho a turistes a través d’aquesta pàgina web. En aquesta línia, l’estudi sosté que l’any 2015 el preu del lloguer a llarg termini a la ciutat era d’11 euros per nit, mentre que el mateix any el preu a Airbnb era de 71 euros per nit. En altres paraules, a Barcelona els propietaris ingressen més diners si lloguen un habitatge a turistes que si ho fan a través de contractes de llarga durada.
Barcelona, sisena destinació amb més demanda a Airbnb
Barcelona és un exemple clar per explicar l’impacte d’Airbnb en el mercat de l’habitatge, segons defensen els autors de la investigació. D’una banda, perquè la ciutat ha experimentat “un boom turístic”, passant de 20 a 47 milions de passatgers a l’aeroport del Prat. A més, Barcelona és la 7a destinació més visitada d’Europa i la 17a mundial.
Pel que fa a l’arrelament d’Airbnb, Barcelona és la sisena destinació al món més important a Airbnb.