Des del seu estudi ubicat al Poblenou, Montse Ribé i David Martí poden dir que han tocat el cel de Hollywood. Són maquilladors especialitzats en efectes especials i pràctics i l’any 2006 van guanyar un Oscar com a creadors de les criatures que apareixien a ‘El laberinto del fauno’, de Guillermo del Toro. El camí no va ser fàcil: “Ens vam arruïnar fent la pel·lícula. El personatge de l’home pàl·lid és el resultat de no tenir pressupost”, han explicat en una entrevista al programa ‘Terra fèrtil‘, de betevé.
El pressupost per a la pel·lícula “era limitat” i en el procés de la preproducció “ja se’ns havien acabat els diners“. De fet, admeten que la idea del personatge de l’home pàl·lid que tenia el cineasta era més complexa: “Es transformava, corria a quatre grapes. Li vam haver de dir que no podíem fer-ho així, que no hi havia pressupost! I ell es va enfadar”. Tot i això creuen que el resultat va acabar sent “molt més efectiu i icònic”. El projecte va acabar esdevenint una lliçó de vida: “Vam aprendre a dir que no”.
“Els directors d’aquí ens van deixar de trucar”
A banda d’arruïnar-se, el fet de guanyar l’Oscar també els va afectar professionalment perquè molts directors “sobretot els d’aquí” els van deixar de trucar. “Es pensaven que havíem marxat a Los Angeles o que havíem pujat el caixet”. I res d’això era cert. De fet, tot i que els han temptat moltes vegades amb marxar de Barcelona, tots dos asseguren que els encanta viure i treballar a Barcelona: “És un privilegi poder fer produccions internacionals, marxar un temps i després tornar”. “A Los Angeles hi ha una competència molt agressiva”, considera Ribé.
“Ensenyarem el material que tenim en un museu”
Ribé i Martí sempre han tingut l’estudi DDT SFX al Poblenou, però aviat es traslladaran a Sant Antoni, on tenen previst mantenir el taller però també obrir-hi un museu. “De totes les produccions tenim molta obra i ens fa il·lusió ensenyar-ho a les noves generacions, que es pensen que tot es fa amb ordinador”, explica Montse Ribé. Un dels directors que els ha esperonat a obrir aquest museu és Juan Antonio Bayona, amb qui han treballat a ‘L’orfenat’, ‘Lo imposible’ i ‘La societat de la neu’.
Amb aquest film, Ribé i Martí han aconseguit la seva segona nominació a l’Oscar. Juntament amb Ana López-Puigcerver han recreat tant els cossos de les víctimes de l’accident aeri com el progressiu deteriorament físic dels supervivents.
Ens continuem sorprenent quan els nostres personatges cobren vida”
Tot i no endur-se el premi en aquesta ocasió, la nominació és un reconeixement més a la tasca d’uns professionals que, en temps d’efectes digitals, cromes i postproduccions, continuen apostant per la feina artesanal: “Som molt pesats. Volem fer les coses artesanalment perquè ens agrada. Si em diuen que ho faci per ordinador, no ho faria”, assegura Ribé. Tots dos coincideixen a dir que continuen sorprenent-se quan els personatges que creen cobren vida.
Des del principi, la seva feina en pel·lícules com ‘Els sense nom’ (1998), ‘Lucía y el sexo’ (2000) i ‘Hable con ella’ (2002) els va situar com un dels principals referents del seu ofici en el panorama estatal. En tots aquests anys, han alternat la seva tasca en produccions de petit i mitjà pressupost com a ‘L’orfenat’ (2006), ‘Mientars duermes’ (2011) i ‘Secaderos’ (2022), amb superproduccions com ‘Hellboy 2: el ejército dorado’ (2008), ‘Lo imposible’ (2012) i la sèrie ‘Westworld’ (2020).