El publicista Lluís Bassat ha estat el convidat d’aquesta setmana al ‘Terra fèrtil‘ i ha parlat de la seva professió i d’una de les seves grans passions, el Futbol Club Barcelona. “Estic trist de veure la situació del Barça”, i en particular, la situació econòmica, ha confessat. No obstant això, ha felicitat la part esportiva, però el problema, ha dit “és que si la resta no rutlla, tampoc no funcionarà la part esportiva”. “Les coses no van bé”, ha sentenciat.

Bassat ha elogiat la tasca de l’entrenador actual, a qui ha comparat amb Pep Guardiola. “El Xavi farà grans coses en el món del futbol”, ha vaticinat, i ha afegit que “tant de bo que les continuï fent al Barça”.

Ser president del Barça “m’hagués canviat la vida a pitjor”

Bassat es va presentar en dues ocasions a les eleccions per ser president del FC Barcelona. L’any 2000, quan va ser superat per Joan Gaspart que tenia el suport del “nuñisme” i, el 2003, quan va guanyar Joan Laporta. Justament ha retret al president actual que, durant aquella cursa electoral, anunciés el fitxatge (fictici) de l’aleshores jugador del Manchester, David Beckham, que en realitat havia fitxat pel Madrid. “Va ser una jugada bruta”, ha recordat.

Ara bé, també ha assegurat que ser president “m’hagués canviat la vida a pitjor” i que en no ser-ho li ha permès dedicar-se més a la família.

“L’essència de la publicitat no ha canviat”

Lluís Bassat és un dels noms clau de la publicitat catalana i espanyola dels darrers 60 anys, i en la seva opinió “l’essència de la publicitat no ha canviat, es tracta de donar un missatge que et faci canviar la manera de pensar”. Per això, és molt crític amb algunes pràctiques o modes, que diu, han desvirtuat la professió: “El client està està més pendent dels ‘likes’ que no de vendre“. Per molt que agradi un anunci, si l’espectador després no recorda la marca és que era molt dolent: “És un pecat mortal”.

També considera que “la publicitat no pot estar exclusivament a internet” perquè arribes a la gent jove però no a la gent més gran o de mitjana edat que són “els grans consumidors”. “No hi ha res més estúpid que anunciar productes a gent que no els pot pagar“, ha dit, i ha citat com a exemple anunciar un cotxe a un noi de 18 anys. “Malauradament els joves no es poden comprar un cotxe”, ha lamentat.

“Barcelona podria estar en un lloc millor del que està”

Com a publicista i barceloní creu que una bona campanya per a la ciutat va ser “Barcelona més que mai”, aclarint ràpidament que “no el vaig fer jo”. Bassat creu que la ciutat “ho té tot i que podria estar en un lloc millor del que està” perquè ha passat per una decadència molt dura i Madrid ens ha passat per davant.

Malgrat tot, s’ha mostrat esperançat perquè “veig un pèl de recuperació”. La ciutat es va quedar enrere, ha reiterat, però “tinc la sensació que tornem a agafar embranzida“, ha celebrat.

Una trajectòria plena d’èxits i eslògans memorables

La seva carrera abasta més 400 premis nacionals i internacionals i és plena d’eslògans i anuncis que han deixat empremta en la societat: “Xup-xup, Avecrem”, “Som sis milions”, “Ell mai no ho faria”, la campanya de Johan Cruyff xutant un paquet de tabac i la de la maionesa Hellman’s que fixava la seva famosa sintonia, són alguns dels treballs més memorables entre els anys 80 i els 90.

Una altra campanya fonamental per entendre la Barcelona contemporània va ser la dels Jocs Olímpics: va ser un dels encarregats de les cerimònies d’inauguració i clausura de Barcelona 92.