A mitjans de l’any vinent Barcelona tindrà una trentena menys de quioscos de premsa als carrers. L’Ajuntament està executant un pla per retirar quioscos en desús (actualment n’hi ha 50 de vacants d’un total de 319) i ha començat a fer-ho pel districte d’Horta-Guinardó. Les darreres setmanes se n’han retirat vuit als barris de Sant Genís dels Agudells, la Vall d’Hebron, la Teixonera, el Carmel, el Guinardó i el Baix Guinardó. Les properes setmanes s’eliminaran una vintena més als districtes de Sant Martí. l’Eixample i Sants-Montjuïc.

Els treballs de desmuntatge dels quioscos es fan pràcticament de forma manual i es triga una mitjana de dos dies per treure cada un. El cost del desmantellament de tots vuit ha estat de 48.000 euros i ha inclòs l’arranjament del paviment que hi ha sota i que permet ampliar l’espai de les voreres. Segons explica la regidora d’Horta-Guinardó, Rosa Alarcón, “no tenia sentit tenir-los tancats tant de temps, ja que ocupaven un espai públic necessari per al pas dels vianants, a més s’hi acumulava brutícia”.

Menys venda de diaris

A la plaça de la Font Castellana sobreviu un dels 11 que encara queden actius a Horta-Guinardó. Està regentat des de fa vuit anys pel Hueri, que afirma que la venda de diaris ha disminuït considerablement, ja que molts els llegeixen per internet i que la clau per seguir obert és “diversificar l’oferta de productes a la venda i fidelitzar la clientela”.

Un dels quioscos suprimits és el que estava situat a la confluència de la carretera del Carmel i el carrer de Mühlberg. Tot i que feia anys que estava tancat, la desinstal·lació ha agafat per sorpresa alguns veïns. És el cas de la Iluminada Márquez que assegura que “em sap molt de greu perquè havia comprat moltes revistes aquí” o la Maribel Hernández que creu que “formava part del paisatge del barri, i ara cada vegada és més difícil comprar el diari els diumenges”.

Actualment a Barcelona hi ha 259 quioscos en actiu i nou més cedits a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), per la seva explotació via una cooperativa. Molts d’aquests estan transformant el model de negoci venent cada vegada menys publicacions periòdiques i més productes com loteries, regals, targetes de transport o entrades.