Segons dades de Salut, dues de cada tres urgències que s’atenen als hospitals es podrien haver tractat en altres serveis com els centres d’atenció primària o l’atenció domiciliària. Això genera situacions de col·lapse a les urgències, especialment en èpoques com l’epidèmia de grip. En aquest sentit, el conseller de Salut, Toni Comín, reconeix que “hem de saber casar  la diversitat de nivells de gravetat dels ciutadans que van a urgències amb la diversitat de dispositius que poden donar-hi resposta”, però que aquesta no és una tasca que hagin de fer els ciutadans. “No és el ciutadà qui ha de fer aquest esforç , és el sistema, i quí rau la importància que té el telèfon 061″, ha afirmat.

Per això, Salut engegarà aquest dissabte la campanya “Creus que has d’anar a urgències? truca al 061” per potenciar el telèfon d’atenció sanitària Salut Respon. L’objectiu és convertir aquesta trucada en un hàbit perquè els professionals que hi treballen puguin fer un primer cribratge de l’estat del malalt i li puguin indicar quin és el servei que el podrà atendre millor. Actualment, només i només un 11 % dels ciutadans havien trucat al 061 abans d’anar a l’hospital.

Atenció telèfonica 24 hores

El telèfon 061 atén les 24 hores tots els dies de l’any. Hi treballen, en total, més de 200 professionals. En un torn normal, hi ha nou metges, sis infermeres i 20 operadors, unes xifres que des del govern ja han apuntat que s’incrementaran en funció del creixement que s’espera del servei. De moment, ja hi ha previst reforçar la línia amb quatre metges, quatre infermeres i cinc operadors més.

Segons Comín, aquests professionals sanitaris són els que han de determinar si un cas requereix anar a urgències, una ambulància, atenció domiciliària o anar a un CUAP. A més, tenen accés a la història clínica compartida dels pacients per poder donar una resposta amb garanties.

La campanya per difondre l’ús del 061 ha costat 34.500 euros i es difondrà per televisió, ràdio, internet, premsa escrita i cartells arreu del territori.